Jo jag undrar hur man i teoriken gör en enkel besöksräknare som helt enkelt bara lägger till +1 i en textfil eller databas. men det borde väll vara smartare än att lagra resultatet i en textfil eftersom det tar mindre plats?
Sedan eventuella extra funktioner.
Unika besökare
besökare idag
besökare denna månaden
Det är enklare att lagra i en databas. Visserligen tar det mindre plats men du slipper en hel del hantering (samtidighet t.ex.). Om du lagrar i en databas så har du också möjligheten att direkt i SQL utföra olika grupperingar och summeringar.
Du får lagra tidpunkt för varje besök. Sen så är frågan hur du bestämmer vad som är en unik besökare.
------------------ essentitia preter non sans multiplicandum
Ok o nu när jag tänker efter så tar väll knappast lite siffror i en databas särskillt mycket plats så.. ;) Plus att databas hantering kan jag iaf lite så d e nog enklare för mig.
Men hur gör man för att läsa av och lagra besökare då?
Nej jag tänkte att man med en cookie kanske kunde hålla reda på om besökaren redan vart på sidan och då kalla den för unik besökare.. visst kanske ingen exakt metod men hehe
Jo, sen så finns det ett begrepp som heter session och global.asa Webbservern håller reda på användarna och (i teorin) så skall det uppstå olika event när en användare kommer till siten för första gången och även när sessionen tar slut (på grund av inaktivitet.)
Man kan lägga in kod i global.asa för att ta hand om detta och där är en lämplig plats att lagra statistikinformation. (Det här kanske är sådant som du redan känner till.)
Om du söker, här i forumet, på global.asa och session, så kommer du att hitta en hel del exempel på besöksräknare. Det finns också information i faq.
------------------ essentitia preter non sans multiplicandum
Jadu jag har använt mig av global.asa till en active user räknare och använder en session till mitt loginscript men d e typ allt. tack för hjälpen jag skall kolla upp det!
------------------
*brölar ljudligt*
249 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e