webForumDet fria alternativet

skumt problem recordset

1 svar · 167 visningar · startad av room

roomMedlem sedan mars 2001270 inlägg

Hejsan.. jag har ett mycket skumt problem. Jag har en tabell som innehåller en mängd e-post adresser. Jag vill sedan lägga till flera epost adresser men har byggt en funktion som ska kolla om epost adressen redan finns och därmed inte lägga till den igen. Detta fungerar bara på den första adressen i min array.

<% 
	EpostArray = split(Request("Epost"),chr(13))

For X = 0 to Ubound(EpostArray)
	Set EpostData = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
	EpostData.Open "SELECT Epost FROM EpostLista Where Epost ='" & Trim(EpostArray(X)) & "';",Connect,adOpenStatic,adLockOptimistic
	IF EpostData.Recordcount > 0 Then
		Response.Write("<SPAN class=TextRed>" & EpostArray(X) & " Finns redan i registret</span><BR>" & EpostData.Recordcount & "<BR>")
	Else
		Response.Write(EpostArray(X) & " Lades till i registret<BR>" & EpostData.Recordcount & "<BR>")
	END IF
	EpostData.Close
	Set EpostData = Nothing
	Next
%>

Detta vill inte fungera. Första gången loopen körs så fungerar det. Men andra gången och fortsättningsvis blir recordcount 0 även om det finns en post i tabellen som jag VET innehåller aktuell epost adress.

Vore tacksam för tips. Det verkar väldigt skumt, nästan som om det kommer in något skräptecken i arrayen efter första rundan.

------------------
// room

roomMedlem sedan mars 2001270 inlägg

Tänk inte mer på problemet.. jag har löst det nu. Arrayen innehöll ett skräptecken som jag fick plocka bort som inte syntes på response.write det var en linefeed som hade hängt med i requesten..

btw: se upp för asciikod nummer 10

------------------
// room

Genererad på 357 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb