webForumDet fria alternativet

angående Request.ServerVariables("REMOTE_USER")

10 svar · 332 visningar · startad av garko

garkoMedlem sedan apr. 200339 inlägg

Hej jag undrar om det är någon som känner till någon funktion i asp som tar reda på vilken användrare som har loggat in i datorn.

Jag har försökt med

Request.ServerVariables("REMOTE_USER")

men det funkar inte jag får ingen värd alls ...
Vet inte om det är inställningarna för users på datorn alltså att man loggar in på någon speciellt sätt. Vet inte...
Alla tips är välkomna...

thx

GuffaMedlem sedan juni 2004533 inlägg

Du kan inte ta reda på vilken användare som är inloggad på datorn med servervariabler. Du kan bara ta reda på vilket konto som används för att surfa till sidan, och det förutsätter ju att du har en webbplats där anonym surfning är avslagen.

okey, hur kan man sätta anonym sufning till avslagen.
Jag kör en win 2000 iis server då ra. Och servern kommer att vara lokal i nätverket.

kommer detta att funka ???

m_soderlundMedlem sedan sep. 20026 425 inlägg

Det är väl användaren själv som avgör om "anonym surfning" ska vara avslagen i webbläsaren..

OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg

m_soderlund skrev:

Det är väl användaren själv som avgör om "anonym surfning" ska vara avslagen i webbläsaren..

Nej, alltså, Guffa menar givetvis vilken användare som besökaren impersonifierar på webbservern, alltså vilket användarkonto som exekverar de förfrågningar du som klient gör mot servern. Tillåter du anonyma anslutningar mot din IIS (standard) så är det IUSR_DATORNAMN som exekverar, annars är det den användaren du angivit. Dock; om du anger att anonym åtkomst inte är tillåten, måste varje besökare ange ett användarnamn och lösenord (och ev. domän), vilket ju inte är särskilt önskvärt på en publik webbplats.

Den servervariabeln har inget med klientens användarkonton eller identitet att göra i den bemärkelsen.

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

m_soderlund skrev:

Nej, det är en inställning i IIS:en.

Högerklick på webbplatsen -> Properties -> fliken Directory Security

okey jag har fixat inställningen i IIS, så nu behöver jag inte skriva in lösen och användarnamn...
och om servervariabeln inte har med klientens använadarkonto eller identitet att göra, vad ska man göra då ???

Hur ska man lösa detta ??? jag menar det är ju internt i nätverket så det borde funka...

Är användarna påloggade samma Windows-domän som webbservern står i?

Och är det inte servervariabeln LOGON_USER du vill ha?

vad menar du med att vara påloggad samma windows-domän som webbservern står i .

Har provat LOGON_USER men fick ingen värde... vet inte vad det kan vara för fel...

Måste man konfiguera nätverket på något sätt.
Det jag har är 5 datorer kopplade till en router,
En av burkarna kommer att ha en iis server igång.
och samma dator har en delad mapp där alla datorer i nätverket har tillgång till.
har inte skapat något nätverk konfigurationer utöver detta.

Jag vill helst att man inte behöver att logga in på iis server när man går in i det interna hemsidan... och " hemsidan " vet vem som är vem i nätverket.

Om IIS:en ska kunna komma åt användarnamnen på de inloggade i Windows, duger det inte med att bara logga på maskinen. IIS-maskinen måste stå i samma Windows-domän som alla andra maskiner.

Frågan är om det inte är lättare att sätta fasta ip-adresser på dina fem klienter i nätverket, och på servern via ip-adress bestämma vem som besöker webbplatsen. Men det kanske inte är samma personer som alltid sitter vid samma dator?

okey jag förstår. och det stämmer det är inte alltid samma personer som sitter på samma dator..
Har du någon anning eller några länkar som skulle hjälpa....

Jag har ingen anning hur man skapar ett domän... och hur jag ska göra så att dom andra datorerna loggar in i sammma domän....

137 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)