AndyMedlem sedan sep. 2001138 inlägg
Har ett irriterande problem med datumformat och kakor.
Med denna kod:
dim lastVisit
lastVisit = Now
Response.Write FormatDateTime(lastVisit,1)
blir resultatet någonting i stil med Sunday, December 02, 2001
Men, om jag först spara datum och tid i en kaka, och sedan hämtar datumet och tiden från kakan och sparar denna information i en variabel, och sedan skriver ut värdet i denna variabel på samma sätt som ovan, så byter dag och månad plats. Datumet tolkas alltså inte längre som Sunday, December 02, 2001 utan som Monday, February 12, 2001. Oerhört irriterande, eftersom jag behöver jämföra datum som dels ligger i en databas (dessa datum tolkas rätt) och dels i kakor sparade på besökarnas datorer. Hur talar man om för servern hur den skall tolka datumet i kakan? Jag har testat med Session.LCID men det verkar inte spela någon roll...
jorgenMedlem sedan feb. 20012 179 inlägg
Hej!
Ofta är inte vb-scripts Now() och databasens Now() av samma typ.
Du kan ju testa. Prova gör en insert i databasen:
SQLStmt ="INSERT INTO tabell"
SQLStmt = SQLStmt & "(field_datum) "
SQLStmt = SQLStmt & "VALUES( Now() ) "
objDB.Execute SQLStmt,,128
Prova sedan att skriva ut vb-scripts datum:
response.write " "& Now() &" "
samt datumet från databasen, så ser du att förmodligen är de av olika typ, så är det i varje fall i mysql när jag testade.
mvh Jörgen :)
------------------
Varför bråka när man kan kramas?
LarsGMedlem sedan dec. 200012 465 inlägg
Använder du Cdate när du flyttar värdet mellan olika variabler?
------------------
essentitia preter non sans multiplicandum
Ja, jag använder mig av Cdate överallt. Det fungerar jättebra på min egen burk, men när jag laddar upp sidan till mitt webhotell så blir datumet från kakan "omvänt".
Datum som hämtas eller sparas i min databas har jag inga som helst problem med. Det är enbart datum som först sparas och sedan hämtas från en kaka som skapar problem.
Ingen som vet hur man skall lösa detta?
Please...?
@ndersMedlem sedan juni 200026 914 inlägg
Om jag var du skulle jag spara en datumsträng i kakan, där jag själv vet vad som är vad.
Sedan kan du alltid vid utläsandet använda DateSerial() för att skapa ett datum som gäller.
Mvh,
------------------
Don't panic!
Att jag inte tänkte på det. Testade och det fungerade, självklart, perfekt. Tack!