webForumDet fria alternativet

Ansi?

7 svar · 362 visningar · startad av jerry_beach

jerry_beachMedlem sedan apr. 200147 inlägg

Känner någon av er till en sida där dom listat tecken och dess ANSI värden? Hade varit OTROLIGT användbart just nu :)

Jag hittade tabellen i VBScripts referensverk, men informationen där leder genast till ett gäng följdfrågor:

Vad är skillnaden mellan ANSI, ASCII och Unicode?
Hur kollar man att en bokstav är mellan t.ex. ASCI-värdet 5 och 25?

------------------
"Den som bäddar vänder ofta liten tuva, om och om igen"

[Redigerat av jerry_beach den 03 dec 2001]

iceM2Medlem sedan mars 2001243 inlägg

Inte helt säker på om detta är det du vill ha men jag hittade följande på Webeye

------------------
"Ni tre går och bildar en kvadrat" (Rolf Zetterlund under ett träningspass)

[Redigerat av iceM2 den 03 dec 2001]

VideMedlem sedan dec. 19998 577 inlägg

Hur kollar man att en bokstav är mellan t.ex. ASCI-värdet 5 och 25?

if asc( bokstaven ) > 4 AND asc( bokstaven ) < 26 then
'bokstaven var mellan 5 och 25
end if

------------------
Mostly Harmless

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

Vad är skillnaden mellan ANSI, ASCII och Unicode?

ANSI - en amerikansk standardiseringsorganisation (lyder under ISO). Ett tecken kan sålunda inte ha ett ANSI-värde, oavsett vad vissa påstår ;)
ASCII - en sjubitars teckenuppsättning med åttabitarsutökningar som används i princip överallt. Eftersom sjubitarsversionen inte hade stöd för exempelvis svenska tecken så hittade alla leverantörer på egna åttabitarsutökningar i stället för att enas om en enda, vilket bland annat har lett till att man i Windows har två teckenupsättningar (DOS- och Windowsvarianterna), samt att man måste anstränga sig om man vill dela med sig av textfiler till Mac- eller *NIX-användare.
Unicode - en sextonbitars teckenuppsättning (har sålunda stöd för mer än 65000 tecken) som används lite här och var. Har stöd för i princip alla utökningar till det latinska alfabetet (svenska, isländska et.c.), samt för de arabiska, japanska och kyrilliska alfabeten, plus lite andra (mest asiatiska) alfabet, runor (en omistlig funktion i dagens samhälle! :e ) och diverse symboler. Dessutom är det den teckenuppsättning som används internt i Java.

------------------
You can be a coward for a few minutes, or dead forever. /Rincewind

[Redigerat av spango den 03 dec 2001]

Ahh tack så mycket för alla upplysningar! Jag har ytterligare en liten fråga som rör ASCII-tabellen. Som jag har förstått det består tabellen av 256 värden (0-255). Men när jag skriver ut alla med följande kod:

For i = 0 To 255
	Response.Write i & ":" & Chr(i) & "<br>"
 Next

så skrivs varken tecknet, eller det <br> som skall följa, ut.
Varför? Enligt VBScript referensverk ska tabellen bestå av 256 tecken..

------------------

[Redigerat av jerry_beach den 03 dec 2001]

En liten miss av mig. I referensverket står det typ "Här är tecken 0-127, och här 128-255" Men dom listar bara nummer 0-254. Och nummer 0 visar inget tecken, alltså inte ens en sån där fyrkant som visar att jag inte kan visa tecknet på min dator. SÅ, består tabellen av 255 tecken eller..

------------------

LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg

256

------------------
essentitia preter non sans multiplicandum

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

Och nummer 0 visar inget tecken, alltså inte ens en sån där fyrkant som visar att jag inte kan visa tecknet på min dator.

Nolltecknet är lite magiskt, och förekommer generellt inte i text som människor läser och skapar. I C och C++ är strängar helt enkelt är arrayer av enstaka tecken, och range checking förekommer inte vid indexering i arrayer vilket ger en många härliga tillfällen att adressera sig ut i plåten på datorn. Då behöver man något smart sätt att hålla reda på var strängen slutar, och då använder man ASCII noll för det.

------------------
You can be a coward for a few minutes, or dead forever. /Rincewind

[Redigerat av spango den 03 dec 2001]

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
132 ms — hämta forumlista (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)