webForumDet fria alternativet

Bildgalleri

ASPur ASP

3 svar · 443 visningar · startad av Rinaldo

Medlem sedan mars 20014 214 inlägg
Frågan#1

Jag har tänkt att göra ett bildgalleri å tänkte fråga här hur ni tycker det vore smartast...

Skulle man ta upload sciptet som ligger under wf scipt och göra så att det randomiserar bildnamnen på något sätt å sedan presentera dem... Men hur presenterar man dem lätttast som thumbnails...?

------------------
Talet är tankens död

Medlem sedan jan. 20013 341 inlägg

Smartaste för användaren är om du använder en "image komponent" som gör om bilderna till thumbnails, tyvärr kostar dom pengar, ca 500:-(var vad jag gav för min, www.shotgraph.com) har du tur så har ditt webbhotell en sådan installerad!

Att randomisera bilderna är nog upp till dig själv och vilket sorts galleri du hade tänkt att ha, och hur många bilder vs. antal bilder per sida! Det finns även antalet gratis komponenter för bilduppladdning, t ex http://www.aspsmart.com/ som gör det hela enklare än att ladda upp utan komponent, tilläggas ska också att ladda upp mer en en fil åt gången utan komponent är svårt, det går men kräver mycket kod...

------------------
Data-Doktorn
Min egen musik!
Mitt coverband

Medlem sedan nov. 20011 551 inlägg

har int ealls med forumets topic att göra ;) , men om man använder macromedia fireworks så kan man göra en mapp till thumbnails och dessutom spara originalfilerna...

mycket bra program

------------------
Rammstein rules - Bestrafe mich

Medlem sedan maj 2001156 inlägg

En komponent som är gratis vid ickekommersiellt användande är cJpeg library.

"This library I wrote as an ActiveX wrapper DLL for the Intel Jpeg Lib (IJL) library. The main purpose of this is to allow Active Server Pages to create Jpeg thumbnails on the fly.."

Finns att hämta här : http://vbq1.tripod.com/cjpeg.html

MvH

David

129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.b746b907
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)