Jag tänkte byta databas nu från access till MySQL...krävs det mycket jobb att göra det...krävs det nån kod ändring?
Lukaspojken
------------------
Alltid lär man sig något nytt varje dag...
11 svar · 457 visningar · startad av Lukaspojken
Jag tänkte byta databas nu från access till MySQL...krävs det mycket jobb att göra det...krävs det nån kod ändring?
Lukaspojken
------------------
Om jag inte missminner så används enkelfjumpar vid datum i mySQL. Lite skiljer men det är inte oöverskådligt mycket. Kolla PHP forumet... eller varför inte mySQL forumet! :-)
Frågorna till databasen är ju samma oavsett php eller asp.
------------------
I sometimes wish I was famous.
Får se om jag hinner skriva ihop en snabbt "dokumentation" hur man uppgraderar access till MySQL som vi kan ha här. Ska titta där...tack
------------------
Frågorna till databasen är ju samma oavsett php eller asp.
glöm bara inte bort att mySQL går alldeles utmärkt att använda ihop med asp också, så du behöver inte byta scriptspråk bara för att du byter till mySQL.
------------------
<A HREF="http://cartman.nu" TARGET=_blank>
can i borrow your goat?
</A>
Ser fram emot dokumentationen.
Håller själv just på att byta från Access till mySQL.
Konverterade databasen med DBtools enkelt.
Jämförde sedan hur snabbt man fick fram datan ur stora tabeller. Accessv ar snabbare, men då hade jag inte fått med mig nyckalr och index i nya mySQL-databasen.
Sedan gick det snabbare.
Blev dock förvånade att skillnaden inte var större ändå.
Men det går säkert att optimera med...
David
Converting an Access database to a mySQL database is not easy if you have to do it manually, and I had to some time ago so I made a converter in ASP. It works really well with both small and large databases (of course the script timeour would need to be set higher if it's a REALLY large DB).
http://www.tdaugaard.dk/x/mdb2mysql.as_ (remember the underscore!)
That is the script that I wrote.
Another thing you need to know when switching from Access to mySQL is that there are some keyword and operator differences.
As lukaspojken says, mySQL uses '' instead of ## to surround date/time values.
Also, the TOP n keyword in Access is called LIMIT in mySQL and is used a little differently:
Access: SELECT TOP 5 * FROM table
mySQL: SELECT * FROM table LIMIT 0,5;
That is the two main differences.
I've not yet had any problems with INNER JOIN's so you should be safe there if you use them.
If you use the database to store passwords in you might want to use the PASSWORD() function to generate a 16 character "key" from the password. This is quite common to use in mySQL databases as a mySQL server _can_ be hacked, and data downloaded.
It works like this:
UPDATE table SET myfield=PASSWORD('mypwd') WHERE ...
it also works in INSERT sql's and WHERE clauses (so you can compare a password).
A password stored with through the PASSWORD() function cannot be reversed, so you'll not be able to SELECT it to get the password, only the key.
------------------
tdaugaard
glöm bara inte bort att mySQL går alldeles utmärkt att använda ihop med asp också, så du behöver inte byta scriptspråk bara för att du byter till mySQL.
Glöm inte att du måste ha MyODBC bara! :)
Det kan vara bra att tänka på att MySQL saknar i jämförelse med Access:
- Queries/frågor
- sub queries
- saknar cursors, vilket begränsar användningen av Recordset
Migrera är inte alltid så kul, men nyutveckla går utmärkt :)
btw är det ngn som vet hur man gör för att få default värdet =Now() som hos Access? Timestamp är inte samma sak :OO
Jämförde sedan hur snabbt man fick fram datan ur stora tabeller. Accessv ar snabbare, men då hade jag inte fått med mig nyckalr och index i nya mySQL-databasen.
Sedan gick det snabbare.
Blev dock förvånade att skillnaden inte var större ändå.
Skillnaden kommer när du börjar få en riktigt stor och välanvänd databas. Många gör ett stort fel när de jämnför databaser, den använder små databaser med några hundra lr tusen poster. På sånna små nivåer har databaserna inga problem, fyll databasérna till max så får du se en betydande skillnad.
- saknar cursors, vilket begränsar användningen av Recordset
Vem vill använda recordset? ;)
------------------
*g0sA*
Det kan vara bra att tänka på att MySQL saknar i jämförelse med Access:
- Queries/frågor
Låt gå för att MySQL har en del lustiga uppfattningar om vad som ska stödjas och inte, men sist jag kollade klarade den faktiskt av queries. Vore liksom inte så mycket mening annars ;)
------------------
You can be a coward for a few minutes, or dead forever. /Rincewind
Glöm inte att du måste ha MyODBC bara!
Behöver man inte alls det! ;)
Conn.Open "Driver={MySQL}; SERVER=min.mysqlserver.net; DATABASE=mindatabas; UID=anvnamn; PWD=lösen"
/r
En smiley om dagen gör dig inte rund om magen
[Redigerat av OlleBoop den 30 nov 2001]