webForumDet fria alternativet

Forum utan Access??

5 svar · 194 visningar · startad av Jock

JockMedlem sedan sep. 200126 inlägg

Har letat på hela internet efter ett ASP-forum som inte använder en "riktig" databas - access exempelvis. Men inte hittat något vettigt alls!!

Detta är rätt störigt! Alla har ju inte tillgång till databas. Och det går att bygga hyfsade txt-baserade databaser.
Har även kollat efter PHP - inte nåt vettigt alls. Alla forum-skript använder riktig databas - argh!

Någon som vet något bra asp- eller php-forum som inte använder riktig databas, utan bara en textbaserad "databas"??

[Redigerat av Jock den 30 nov 2001]

erkaMedlem sedan dec. 19996 522 inlägg

Du menar textfiler ? eller xml ?

------------------
Real mad hiphop flavaz kickin' it right from tha street without no FEAR, Yo !

VideMedlem sedan dec. 19998 577 inlägg

Alla har ju inte tillgång till databas.

Du kan säkert be någon kompis skapa en databas åt dig som du sedan ändrar med script.

Att skapa ett forum utan en databas är ingen bra idé, jag kan ärligt talat inte så något bra sätt som detta skulle gå till. Möjligtvis med XML-fil som datalagrare, men en databas är betydligt mycket snabbare och mer lätthaterlig.

------------------
Doesn't 'expecting the unexpected' make the unexpected expected?
webeye.nu

erkaMedlem sedan dec. 19996 522 inlägg

Jag har sett ett forum med xml som datalagring men det verkade inte fungera lika smidigt som en databas. Vanliga text filer är bara att glömma, du kan ju skaffa ett konto på något gratishotell som har tex mysql och lägga databasen där.

------------------
Real mad hiphop flavaz kickin' it right from tha street without no FEAR, Yo !

JockMedlem sedan sep. 200126 inlägg

Du kan säkert be någon kompis skapa en databas åt dig som du sedan ändrar med script."

Vadå, kan man koppla databaser till skriptet som inte ligger på samma server?

VideMedlem sedan dec. 19998 577 inlägg

Ja, om du använder SQL-server eller liknande.

Men vad jag menade var att du låter en kompis t.ex skapa en Access-fil som du sedan ladda upp till webhotellet och använder.

------------------
Doesn't 'expecting the unexpected' make the unexpected expected?
webeye.nu

135 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)