Har sett på en sida ett script som visade vilken låt han som hadde sidan lyssnade på. Antar att detta görs med java eller asp. Nån som vet hur man gör? :q
Det låter väldigt nödvändigt! :e
Men jag tror inte du skulle få till det i ASP, i så fall med någon komponent, men jag tvivlar på att någon utvecklat en liknande komponent.
Java är nog ett bättre förslag. ;)
------------------
Hur mycket prickar har en svamp, och hur mycket svamp har en prick?
Det är inte så enkelt att det är plug-in till winamp?
leta runt lite på www.winamp.com
------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Jag hör till dom som betalar mina räkningar med glädje, men dom vill hellre ha betalt i pengar.
Jo asså d funkar utmärkt *medger* men eftersom shoutcast e gjort för helt andra saker än o bara visa vilken låt man spelar känns d aningen onödigt :o) D ska tydligen finnas nått annat litet prog som gör endast just detta *tro* ingen som vet? O jag håller med d kanske inte e så nödvändigt men d e ganska coolt o ha på sidan :h
Jag har faktiskt funderat på om det inte går att hämta text ur en winamp playlist-fil (.m3u), för att om man öppnar den så ser man att det bara är textrader med path och namn.. plus lite skräptext med..
borde det inte gå att hämta ur den med typ textstream eller nåt?..
;) bara en fundering..
------------------
I have comed to take what is rightfully mine. Existence in eternity. And all i need is your creditcard number. | Existence
För att få reda sådana saker låter det som om man skulle få joxa lite med Windows API... jag tvivlar mycket starkt på att det är Java (i sådana fall Visual J++, vilket inte är "riktig" Java). Antingen lär du dig C++, VB (eller något annat programmeringsspråk som man kan kontakta WinAPI med) och börjar hacka, eller så letar du upp sidan där du såg det och frågar snubben om han har lust att dela med sig.
------------------ You can be a coward for a few minutes, or dead forever. /Rincewind
Tack för den länken men d verkar dock som att du missuppfattat min fråga lite, ville lista upp låtnamnet på den låt som spelas upp för tillfället och inte alla mp3:or i en mapp ;)
E ganska säker på att något c++ script eller liknande inte behövs eftersom d även finns en funktion där man kan se vilken låt man själv spelar upp i winamp utan att instalera något på datorn..
Tyvärr ville han inte dela med sig av sin kod därför jag vänder mig till webforum ni kan väll d mesta ;)
Du måste skriva en Winamp-plugin som dumpar aktuellt låtnamn till en textfil eller liknande, eller som kontaktar ett ytterligare program via ett meddelandeanrop. Det går inte att avläsa aktuellt låtnamn från en extern komponent enligt Winamp-dokumentationen.
Det finns dock färdiga plugins av varierande kvalitet, bl.a här, men om du har lite humm om C++ så är det inte speciellt svårt att slänga ihop en egen plugin, all info som du behöver finns på www.winamp.com/nsdn.
En fullösning som man kan göra om man absolut inte vill ha en plugin är att läsa av fönstertitelraden på winamp-fönstret, det finns exempelkod för det på winamp.com som jag klippte ut:
char this_title[2048],*p;
GetWindowText(hwndWinamp,this_title,sizeof(this_title));
p = this_title+strlen(this_title)-8;
while (p >= this_title)
{
if (!strnicmp(p,"- Winamp",8)) break;
p--;
}
if (p >= this_title) p--;
while (p >= this_title && *p == ' ') p--;
*++p=0;
.
------------------
det finns ingen.info tillgänglig.
"inside every human being there's an american trying to get out".
MusicTicker funkade fin fint men det var nog ändå inte det jag sökte riktigt *jobbig* o dessutom kunnde man inte ändra output HTML:en fullständigt o fick med massa annat blaffs.. Nån som vet nått annat sätt eller ett annat plugin som ger mig låttiteln som spelas till en html fil eller liknande?
Om vi pratar "fullösningar" kanske man skulle kunna springa hela vägen över sundet efter vatten och använda sig först av MusicTicker och sen hämta värden från den genererade sidan med hjälp av detta: http://cgi.webforum.nu/wf/Forum11/HTML/005288.html