webForumDet fria alternativet

lite update strul..

3 svar · 156 visningar · startad av arvido

arvidoMedlem sedan nov. 200112 inlägg

Hmm..

Jag har precis bytt från Access till mySQL. Jag hoppades att jag inte behövde ändra så mkt i min aspkod, det har jag iofs inte heller behövt göra så mkt... förutom en grej som inte mySQL dbn verkar gilla :(

Det som är problemet är att när jag försöker uppdatera vissa fält så kommer den här texten upp:

Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers fel '80004005'

Frågebaserad uppdatering misslyckades. Det gick inte att hitta raden som ska uppdateras.

/mumms.asp, rad 173

Då har jag skrivit på följande sätt:

Visa = "SELECT * FROM Brev WHERE Ct = " & Request.QueryString("brevid") & " ORDER BY Ct DESC"
RecSet.Open Visa, Connect, 3, 3

[lite kod]

RecSet("Nytt") = "False"
RecSet.Update <---------- rad 173

[lite kod]

RecSet.Close

Det konstiga är att RecSet.Update funkar finfint när jag lägger till en ny post och använder mig av RecSet.AddNew.

Hmm.. jaja, ngn som har ngt att säga om saken??

mvh arivd

LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg

Jag har för mig att det finns vissa begränsningar i hur man kan använda ADO mot Mysql.

Jag skulle rekommendera att du använder sqlsatser för att göra update istället för att använda recordset.

sql = "update Brev set nytt = 'False' WHERE Ct = " & Request.QueryString("brevid") 
connect.execute sql,,128

Det är bättre ur prestandasynpunkt.

------------------
essentitia preter non sans multiplicandum

arvidoMedlem sedan nov. 200112 inlägg

Tackar så hjärtligt mkt LarsG!!

Nu funkar det finfint :)

Förresten vet du hur många online en mySQL klarar??

Jag som tidigare använt mig av Access hade stora problem med att det inte fick vara mer än ca. 25 st online på sidan :(

Jaja, som sagt tack så mkt!
mvh arvid

LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg

Mysql klarar fler samtidiga användare än Access.

Å andra sidan så låter 25 stycken online inte speciellt mycket. Det borde Access klara av om du har en vettig databasdesign. Vet du säkert att det är Access som är orsaken?

Du får tänka på att anropet till databasen bara tar kort tid. Oftast mindre än 1 sekund så att ha 25 personer online kräver inte att databasen kan hantera 25 samtidiga användare.

------------------
essentitia preter non sans multiplicandum

[Redigerat av LarsG den 29 nov 2001]

258 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
132 ms — hämta forumlista (db)
124 ms — hämta statistik (db)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)