aleborgMedlem sedan jan. 20013 341 inlägg Jag har en databas med ett fält som innehåller ett datum och klockslag. Jag vill nu plocka ut alla poster som har en tidpunkt från nu och 20 minuter tillbaka, hur skulle en sådan SQL fråga se ut?
------------------
Data-Doktorn
Min egen musik!
Mitt coverband
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Vilken databashanterare?
lösning för sql server.
sql = "select * from t where datediff(minute,datecolumn,current_timestamp) between 0 and 20"
------------------
essentitia preter non sans multiplicandum
aleborgMedlem sedan jan. 20013 341 inlägg egen sida, använder mySQL då :( Roligare på jobbet med SQL server :e
------------------
Data-Doktorn
Min egen musik!
Mitt coverband
JacekMedlem sedan apr. 2000169 inlägg Testa denna kod, är inte 100 på att den fungerar men du kan ju testa i alla fall!
nowminustjugi = now() - 20
Set RS = conn.Execute("SELECT * FROM Tabell Where Datum > '& nowminustjugi &' Order by Id desc")
------------------
Mikael Tyrsén
</www.tyrsen.nu>
</mikael@tyrsen.nu>
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg sql = "select * from t where date_add(date_column,interval 20 minute) >= current_timestamp"
------------------
aleborgMedlem sedan jan. 20013 341 inlägg Tack!
Både jacek's och LarsG's fungerade, men vilken är effektivast???
------------------
Data-Doktorn
Min egen musik!
Mitt coverband
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Egentligen är det fel i båda då de kommer att returnera poster som har ett datum som är senare än vad klockan är nu.
Om skillnaden ens är mätbar så borde Jacek's lösning vara den snabbare (dvs det är inte sådant man skall optimera)
sql = "select * from t where datecolumn between date_sub(current_timestamp,interval 20 minute) and current_timestamp"
------------------
BrimbaMedlem sedan dec. 19995 875 inlägg where date between " & cDate(cDbl(now())-0.01389) & " AND & " now() & "
hihi :)
------------------
Mvh
Patrik aka Brimba
<A HREF="http://www.brimba.nu/default.asp?oPID=poll&PollID=20" TARGET=_blank>Har du husdjur hemma?
</A>Varför får man inte dricka saltvatten?
[Redigerat av Brimba den 29 nov 2001]