webForumDet fria alternativet

problem med parent frames mellan asp kod

ASP

9 svar · 257 visningar · startad av Dashi

Medlem sedan jan. 2005296 inlägg
Frågan#1

Varför funkar inte denna raden
<script>parent.frames['main'].location = "main.asp";</script>???
Allt på sidan funkar förutom den raden, den går vidare utan något fel meddelande elr nåt sånt..

Tack på förhand
Mvh //Darek

<% If ucase(RS("user")) = ucase(anv) AND RS("pass") = pass Then

Session("user") = "user"
Session("vem") = RS("user")
Session.Timeout = "30"

RS.Close
Set RS = nothing

conn.Close
Set conn = nothing %>

<script>parent.frames['main'].location  = "main.asp";</script>
<% Response.Redirect "logout.asp?user=" & anv & "&pass=" & pass %>

<% End If %>
Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

ASP-kod körs först, resultatet skickas till browsern. Det innebär att response.redirect på raden under körs, och då skickas ju inget till webbläsaren, utan man blir skickad till logout.asp.

@nders skrev:

ASP-kod körs först, resultatet skickas till browsern. Det innebär att response.redirect på raden under körs, och då skickas ju inget till webbläsaren, utan man blir skickad till logout.asp.

Okej hur ska jag då göra? för tar jag väck respons.redirect så får jag ett felmeddelande som ser ut såhär:

Feltyp:
Körningsfel i Microsoft VBScript (0x800A01A8)
Objekt krävs.
/sida/login.asp, line 89

POST Data:
anv=test&pass=test&submit=Logga+in

<% If ucase(RS("user")) = ucase(anv) AND RS("pass") = pass Then

Session("user") = "user"
Session("vem") = RS("user")
Session.Timeout = "30"

RS.Close
Set RS = nothing

conn.Close
Set conn = nothing %>

<script>parent.frames['main'].location  = "main.asp";</script>

<% End If %>
Medlem sedan juni 2004533 inlägg

Då är det ju fel någon annanstans i koden. Troligen uppstår det eftersom du stänger databaskopplingen, men fortsätter med att köra kod som använder den.

Ifall du vill avsluta körningen av koden efter att du skrivit ut javascriptet så använd Response.End.

kan nån hjälpa mig skriva om denna <% Response.Redirect "logout.asp?user=" & anv & "&pass=" & pass %>
till en sån här script rad? <script>parent.frames['main'].location = "logout.asp?user=??????";</script>

Edit: lite gammalt fönster. ;)

- - - - -

<script>parent.frames['main'].location = "logout.asp?user=<%=anv%>&pass=<%=pass%>";</script>

@nders skrev:

Edit: lite gammalt fönster. ;)

- - - - -

<script>parent.frames['main'].location = "logout.asp?user=<%=anv%>&pass=<%=pass%>";</script>

tack @nders ska ska testa att fixa till det andra i koden så jag kan köra det hela via script, för jag gjorde en liknande grej vid en sida där jag satte utloggning, för då skulle den updatera topframen med en sida och main frame med en annan och då funka det att lägga in script mellan asp koden..

Medlem sedan juni 2004533 inlägg

Så:

<script type="text/javascript">parent.frames['main'].location = 'logout.asp?user=<%=Replace(Replace(anv,"\","\\"),"'","\'")%>&pass=<%=Replace(Replace(pass,"\","\\"),"'","\'")%>';</script>

... inte för att jag förstår varför användarnamn och lösenord ska skickas i querystring dock. Du sätter ju sessionsvariabler?

@nders skrev:

... inte för att jag förstår varför användarnamn och lösenord ska skickas i querystring dock. Du sätter ju sessionsvariabler?

Jag vet inte, haha :) Tror nog det va något jag använde i början, sen har jag nog glömt ta väck det :) ska kolla upp det :P

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)