webForumDet fria alternativet

Problem med databas

4 svar · 361 visningar · startad av Lennholm

LennholmMedlem sedan aug. 2004108 inlägg

Jag har ett otroligt frustrerande problem.
Jag har ett ASP-dokument som skapar en koppling till en Accessdatabas. Problemet är att när jag går in på sidan får jag:
Provider (0x80004005)
Odefinierat fel
Raden som den rapporterar felet på ser ut så här:
con.Open "driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};dbq=" & Server.MapPath("\smartviewguide\strings.mdb")
Alltså verkar det ha med databaskopplingen att göra.
Men det är väldigt konstigt, varje gång jag gör en liten ändring i dokumentet, det behöver inte alls ha med denna rad att göra, så går det att gå in på sidan en gång men när jag försöker uppdatera sidan får jag felmeddelandet.
Jag har också "con.Close" med i slutet av dokumentet utifall ni misstänkte avsaknaden av denna.
Jag är oerhört tacksam för hjälp.

Edit: Efter lite mer testande verkar det som att det inte är när jag ändrat i dokumentet som det funkar en gång utan när det gått en stund sen senast sidan visades.

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

Prova att byta till en OLEDB-connectionstring (se http://www.connectionstrings.com/ ) och se om du får något mer specifikt felmeddelande.

Annars: är det lokalt eller på ett webhotell?
Kört "Reparera" i databasen? Fungerar det bra att öppna databasen i Access? Provat att flytta databasen till en annan mapp?

GuffaMedlem sedan juni 2004533 inlägg

Just precis att det börjar fungera efter en stund igen pekar med stor sannolikhet på att du faktiskt har missat att stänga objekten efter dig.

Du måste stänga alla recordset och databaskopplingar som du öppnat efter dig.

Ett mycket vanligt misstag är att glömma att stänga dem innan man anropar Response.Redirect.

LennholmMedlem sedan aug. 2004108 inlägg

Det löste faktiskt problemet

GuffaMedlem sedan juni 2004533 inlägg

Nej, det gjorde att symptomen försvann. Ifall koden fortfarande är fel så kommer symptomen att komma tillbaka.

135 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)