webForumDet fria alternativet

problem med asp.

4 svar · 244 visningar · startad av kaxigt

kaxigtMedlem sedan okt. 2004636 inlägg

Jag fattar noll alltså...

jag har skickat upp en sida i asp på nätet som jag inkluderar med ssi. Alla filer är uppdelade, länkade och finns tillgängliga i samma mapp. Ändå får jag upp detta meddelande:

Active Server Pages error 'ASP 0126'

Include file not found

/index.asp, line 9

The include file 'header.asp' was not found.

Jag har skrivit om koden, skickat upp sidorna flera gånger ändå kvarstår problemet. Är jag blind och har missat något eller är jag ännu mer blind????

<body> 
<!-- #include virtual="header.asp" -->
<!-- #include virtual="menu.asp" -->
    <div id="article"> 
      <h2>xxx</h2>
      <p> xxxxxxxxxxx.</p>
      <h3>xxxxxx</h3>
      <p>xxxxxx</p>
      <blockquote> 
        <p>Cras ac ipsum a lorem elementum ornare. Pellentesque nec felis nec 
          metus mollis dignissim. Vestibulum orci enim, nonummy nec, euismod et, 
          commodo sed, enim. Aenean vitae nunc nec lectus varius hendrerit. Sed 
          eu tellus. Aliquam bibendum vehicula nisl. Aenean eros eros, dignissim 
          non, pharetra at, posuere id, sapien.</p>
        <cite><a href="http://lipsum.com" title="Get more Lipsum">[url]http://lipsum.com[/url]</a></cite> 
      </blockquote>
    <!-- #include virtual="footer.asp" -->
</body>

filerna är döpta till menu.asp, header.asp, index.asp samt footer.asp.

Var i hela friden felar det?

Tack på förhand :)

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

Eftersom du använder virtual så letas det efter filerna i webroten. Om filerna ligger i samma mapp, använd include file istället.

OK - jag hade för mig det *isch* men jag måste ha dem temporärt i en mapp nu innan de hamnar i roten. Om jag lägger dem i en särskild mapp, kan jag använda virtual ändå?

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

Du får välja om du vill inkludera med virtual eller med file. Om du använder virtual så får du skriva sökvägen med utgångspunkt i webroten, annars med utgångspunkt i mappen där den inkluderande filen ligger.

jag ändrade och la dem i en separat mapp så nu funkar det. Jag tänkte inte heller så långt att de sökte sig in i min webbrot med tanke på att det är ett uppdrag jag gör så jag utgick hela tiden från deras webrot. Ibland är man korttänkt :L

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.7de19299
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)