ConnyFoxMedlem sedan aug. 20011 087 inlägg Ok jag är en total nybörjare på xml men har hållt på med asp ett bra tag och behöver nu hjälp med följande.
Skulle vilja ha information om hur detta skall göras.
*Strukturera en xml-fil på rätt sätt.
*Skriva ut datan i global.asa med hjälp av asp.
*ändra datan i xml-filen med hjälp utav asp/html-formulär
Alla tips är varmt välkommna.
Det skall vara till en konfig-fil som man enkelt skall kunna ändra på en vanlig sida.
Konfiggen skall då alltså loopas ut i global.asa så den gäller över hela sidan.
GuffaMedlem sedan juni 2004533 inlägg Vad är det du försöker åstadkomma egentligen?
Vad är det som gör att du vill använda xml? Vad är det för data du vill hantera? Hur menar du att datan ska skrivas ut i global.asa? Hur menar du att den ska gälla över hela sidan, och vad menar du med "hela sidan" i det här fallet? Hur har du tänkt att använda datan?
ConnyFoxMedlem sedan aug. 20011 087 inlägg Jag vill ha min config fil i form av ett xml dokument som jag kan editera i asp.
Sedan vill jag loopa ut configfilen i global.asa så att inställningarna gäller på sidan.
t.ex om det står i xmlfilen att texten txt_main skall vara "hejsan o hej" så skall det loopas ut så att application("txt_main") = "hejsan o hej" ;D
fått tips om att det e så man bör göra ;D
fast kan man editera direkt i global via asp så går d lika bra, tror d e en dummare lösning dock kanske..
GuffaMedlem sedan juni 2004533 inlägg Du får inte "editera" några dokument. Du kan få redigera dem. ;)
Ja, om du har fått för dig att det är så man "bör" göra, så får du väl göra så.
Du kan lägga värdena som noder i en nod:
<settings>
<item>
<key>txt_main</key>
<value>Hejsan och hej.</value>
</item>
</settings>
Eller också kan du lägga dem som egenskaper i en nod:
<settings>
<item key="txt_main" value="Hejsan och hej." />
</settings>
I global.asa så är det bara att läga koden i Application_OnStart. Där är det bara att öppna xml-filen och loopa igenom noderna, och skapa applikationsvariabler av värdena.
När du ska redigera filen så får du ju också loopa igenom filen, och skapa formulärfält för värdena. När du postar formuläret så kan du ju helt enkelt skapa en ny fil ifrån formulärdatat.
Du kan inte, eller åtminstone bör inte, redigera global.asa ifrån asp. Om du ändrar i filen global.asa så startas webbapplikationen om.
ConnyFoxMedlem sedan aug. 20011 087 inlägg ja det e ju just detta jag behöver hjälp med eller ifall ingen varken har exempel eller ork o hjälpa mig så gärna tipsa om guider på nätet där man kan läsa i så enkelt språk som möjligt hur man gör.
Har försökt mig på detta en gång tidigare men inte lyckats förstå riktigt ;D
Som sagt detta med xml osv e heelt nytt för mig.
har bara användt mig utav access/mysql tidigare och det e ju en helt annan femma.