webForumDet fria alternativet

Provider (0x80004005) fel

ASP

11 svar · 488 visningar · startad av magnusfeldth

Medlem sedan jan. 20034 480 inlägg
Frågan#1

Efter att ha fört över filerna till en annan dator har jag fått problem med en hemsida.

Felmeddelandet jag får är:

Provider (0x80004005)
Odefinierat fel
/vitatubsockor/index.asp, line 34

Koden på rad 34 är:

Connect.Open "driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};dbq=" &Server.MapPath("sockdb/sockan.mdb")

Eftersom jag inte ändrat nåt från överföringen borde det ju funka?!?! Sökvägen till databasen är inte fel enligt mina ögon i alla fall... Vad är felet? x(

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Får du samma felmeddelande om du testar med OLEDB-drivrutinen? Är mappen sockdb en undermapp till den mapp som hyser filen du kör?

sockdb är en undermapp till mappen jag kör ifrån, ja. OLEDB-drivrutinen? Menar du när man kör databaskopplingen med OLEDB istället?

Asså, typ denna connectionstring istället:

"Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=" & Server.MapPath("sockdb/sockan.mdb") & ";User Id=admin;Password=;"
Medlem sedan dec. 20014 239 inlägg

Skulle gissa på rättighetsproblem på mappen som databasen ligger i. Men det är bara en gissning.

Zaiman skrev:

Skulle gissa på rättighetsproblem på mappen som databasen ligger i. Men det är bara en gissning.

Jag har gett IUSR fullständiga rättigheter, är det fortfarande nåt som kan vara fel?

Hur gick det med OLEDB?

Först när jag testade idag utan att ha ändrat nåt fick jag detta felmess:

Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80004005)
[Microsoft][Drivrutin för ODBC Microsoft Access]Allmänt fel Det går inte att öppna registernyckeln 'Temporary (volatile) Jet DSN for process 0xa48 Thread 0xd00 DBC 0x1327aa4 Jet'.

Efter att bara ha klickat på uppdatera fick jag det tidigare felet, Provider osv...

Efter att ha ändrat till OLEDB på två ställen som klagas på av systemet får jag tyvärr upp:

Microsoft JET Database Engine (0x80004005)
Det går inte att använda ''. Filen används redan.
/vitatubsockor/index.asp, line 96

Du är helt säker på att sökvägen till databasen är korrekt?
Du har inte databasen öppen i Access?

Filerna är nedladdade rakt från min ftp (som jag i sin tur laddat upp från min andra dator där allt funkar perfekt, vilket det även gör på nätet)

sökvägen till indexfilen är C:\Inetpub\wwwroot\VitaTubsockor och sökvägen till databaserna är C:\Inetpub\wwwroot\VitaTubsockor\sockdb så såvitt jag ser är det helt korrekt.

UPDATE: Jag gav IUSR rättigheter för hela mappen och inte bara de olika databaserna, då fungerade det.

Thanks!

(dock har jag det knepiga felet som jag talat om tidigare på denna burken, tydligen även när jag kör hemsidan på den lokala webservern... knepgit felet: http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&threadid=122696&forumid=155 )

UPDATE: Jag gav IUSR rättigheter för hela mappen och inte bara de olika databaserna, då fungerade det.

Ah! Du menar som jag skrev i inlägget jag länkade till från din andra tråd? ;)

Klantskalle! ;)

@nders skrev:

Ah! Du menar som jag skrev i inlägget jag länkade till från din andra tråd? ;)

Klantskalle! ;)

Jupp, men jag hade slagit av förenklad fildelning och givit IUSR rättigheter till databaserna :)

464 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
132 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
143 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)