webForumDet fria alternativet

javascript till asp

6 svar · 171 visningar · startad av neversleep

neversleepMedlem sedan okt. 2001230 inlägg

Halloj
Har en fundering. Finns det ngt sätt att få javascript och asp att prata med varandra lite lätt på tu man hand?
Mina formulärs storlek är satta efter IE och när jag kollar dem i netscape blir de typ dubbelt så långa...eller nåt.
Vore sketa bra att först kunna känna av vilken browser som används med javascript, ange det i en aspvarieabel för att sedan kunna göra justa formulärstorlekar på hela sidan. typ...

javascript som känner av en browsertyp och berättar det för asp

sedan gör alla formulär enligt

size=<%sizeDependingOnBrowser%>

ngns som ahr någe tips?

M@rtinMedlem sedan dec. 19992 085 inlägg

För det första så borde du kunna få formulären lika med bara html och css.

Annars så kan du ju även göra en browsercheck i asp.

Du kan göra så att javascripts påverkas av asp men det är nog svårt att göra det omvända eftersom asp koden exekveras på servern först.

------------------
//M@rtin || Peachy.nu\\

ni taLar Bra laTiN

Få formulären bra genom enbart html och css? Förklara närmare?
Har du aldrig märkt att formulären blir längre i netscape än i ie?

Vet att man kan göra browsercheck i asp men folk verkar föredra javascript, trodde det var lättare/bättre? Kräver browsercheck i asp några spec serverobjekt? Har ej mjöjligheten att få sådana installerade.

[Redigerat av neversleep den 23 nov 2001]

icaaqMedlem sedan okt. 20005 273 inlägg

en snabb sökning gav denna
Det finns fler så det är bara att söka :)

------------------
Icaaq, mannen med korven. som hejar på Bajen(!)

rymdknarkMedlem sedan maj 2000175 inlägg

Du kan ju även kolla in denna... http://www.asp101.com/articles/thomas/dynamicstylesheets/default.asp

hopparnMedlem sedan nov. 20011 551 inlägg

jag kanske är onödig nu, men detta brukar jag göra:

<!--
if (navigator.appName == "Netscape")
{
document.write("<link rel='stylesheet' href='/includes/sisforlagstyle_nn.css' TYPE='text/css'>");
}
else
{
document.write("<link rel='stylesheet' href='/includes/sisforlagstyle_ie.css' TYPE='text/css'>");
}
//-->

genom att ha detta i head så kan jag ju utan att använda asp alls (servern behövs till annat ;) ) avgöra om det är netscape eller inte och läsa in olika stilmallar. I dessa mallar har jag sedan definierat upp samma taggar etc fast med olika värden. typsnit blir ju t ex olika i ns och ie men här sätter jag strl 12px för ns och 10px för ie och får på så sätt samma utseende i de olika läsarna, detta kan du tillämpa på input- taggen för att ge den olika längd ju :)

Lycka till
Hoppis

suveräna svar!
Jag bugar och tackar

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)