HarbackMedlem sedan juni 2001206 inlägg Hejsan.
Ska göra ett statistikdel i ASP men jag undrar lite om det finns någon standard för statistik?
T.ex. hur man räknar unika träffar? Räknar man bara alla distinkta IP-nummer? Om någon har statiskt IP (t.ex. skolor) kommer ju inte de att räknas mer än en gång.
Är det någon som vet mer än mig?
------------------
mvh
Harback
Hifiguiden.nu
ToonsterMedlem sedan feb. 20001 590 inlägg Det som är intressant att veta är antalet sessioner, trafik, vilka sidor besökarna tittar på, var de kommer ifrån och ev. webbläsare. Hits är mindre intressant.
Alla unika sessioner är 1 besökare, oavsett antalet sidor.
Även om man sitter "bakom" ett stort nätverk, så har man ett unikt IP.
Man brukar även prata om hits, då är varje request från webbservern en hit, dvs. varje unik html sida och varje bild och varje databas "request" skapar en hit. Detta är mer ett värde på hur mycket en ewbbserver arbetar, än hur många besökare som hälsar på. En sida med 5 bilder och en enkel databaslistning kan lätt skapa 50 hits.
Seriösa webbhotell erbjuder alltid en statisktiktjänst, där man kan få ut all tänkbar information. man brukar även kunna få valfri information automatsikt mailad till sig varje dag/vecka/månad.
Ex. Crystone (www.swede.com) har en klockren statistiktjänst som ingår gratis. De använder statistics server som är toppen.
Visst kan du knåpa ihop statistik själv, men om statistiktjänsten finns, så är det bara i onödan.
/T
------------------
Jensen Ambassadör, mitt bästa köp! www.jensen.no
[Redigerat av Toonster den 22 nov 2001]