Tja, har sökt men inte hittat hur man får fram datumet i form av: 01 Jan 2001
Nån som vet? I så fal tack på förhand!
Datum (01 Jan 2001)
20 svar · 296 visningar · startad av KoTTeN
:q Ursäkta men jag förstår inte riktigt vad du menar
T.ex. om du hämtar datumet från en tabell
d = cdate(rs("dateColumn"))
response.write right("0" & day(d),2) & " " & monthname(month(d),true) & " " & year(d)
------------------
essentitia preter non sans multiplicandum
Response.Write Day(Date) & " " & MonthName(Month(Date), True) & " " & Year(Date)
Fan för dig LarsG! När jag äntligen ser en tråd där jag faktiskt kan bidra med någonting så är du där och tafsar! :e
------------------
// Skarre
[Redigerat av Skarre den 20 nov 2001]
Tack! nu blev det som jag ville!
Om jag inte har fel så ville han ha:
01 Jan 2001
med eran kod
så blir det:
01 jan 2001
jan -> Jan men jag vet inte om det e det han vill ha..
------------------
//voigtan
:: voigtan.org
"de går inte att lära en gammal norrläning byta namn på irc" - gammalt kinesiskt uttryck
jo de har du rätt i när du säger det! Märkte de inte först! Är det någon som vet hur man fixar detta?
Inget som har att göra med frågan, men undrar ändå?
Ska det vara stor eller liten bokstav i månader? Ska det vara "Idag är det november" eller "Idag är det November"?
Samma regler för veckodagar också?
*sov den lektionen i skolan*
------------------
Who is General Failure and why is he reading Drive C?
Okänd
Hej satt och tänkte på detta jag med, undrar varför man vill ha stor bokstav på månader?
Månader SKA skrivas med små bokstäver (även veckodagar) om det ska vara korrekt svenska.
Så därför skriver man idag är det onsdagen den 21 november.
Det är i engelskan som månaderna och veckodagarna räknas som egennamn, därför har de stora bokstäver på begynnelsebokstäverna av vecko- och månadsnamnen.
------------------
"Ni tre går och bildar en kvadrat" (Rolf Zetterlund under ett träningspass)
[Redigerat av iceM2 den 21 nov 2001]
Ja men det SER snyggare ut.. och nov är ju en förkortning alltså kan man ha Nov =)
------------------
//voigtan
"de går inte att lära en gammal norrläning byta namn på irc" - gammalt kinesiskt uttryck
d = cdate(rs("dateColumn"))
m = monthname(month(d),true)
response.write right("0" & day(d),2) & " " & ucase(left(m,1)) & lcase(mid(m,2)) & " " & year(d)
------------------
essentitia preter non sans multiplicandum
Ja men det SER snyggare ut.. och nov är ju en förkortning alltså kan man ha Nov =)
Ehh... Jasså, det tror jag inte på! Dessutom var det inte det jag svarade på. Utan hur man skriver en månad i sin fulla längd.
------------------
Hej,
enligt "svenska skrivregler" gäller följande:
Förkortningar som:
jan, feb, mar, apr ska ha liten begynnelsebokstav likaså om de skrivs ut helt, dvs januari, februari, mars osv.
För övrigt kan jag rekomendera boken "Svenska skrivregler" utgiven av Svenska språknämden. En billig men oubärlig bok om man håller på med offentliga medier, tex webb. Finns det något värre med sidor som innehåller en massa fel. :e
mvh Jörgen :)
------------------
Varför bråka när man kan kramas?
[Redigerat av jorgen den 21 nov 2001]
Tänkte väl att jag hade rätt =) Är ens farsa svensklärare så ska man kunna detta!
------------------
[Redigerat av iceM2 den 22 nov 2001]
För övrigt kan jag rekomendera boken "Svenska skrivregler"
Jörgen, jag rekommenderar att du också slänger ett öga på den. :e
Kasta sten i glashus...
Mvh,
------------------
All your base are belong to me.
:e Nej, stavning överlåter jag till Svenska Akademins Ordlista, för i "Svenska skrivregler" står inte hur man stavar. §e
Snabel, hur var det nu med långa meningar och massor med komma-tecken? :e
mvh Jörgen :)
------------------
Varför bråka när man kan kramas?
okey.. men typ om man skriver men jan har jag ifallfall Jan... gillar det.. även tvspel.nu har Jan, Feb..
------------------
//voigtan
okey.. men typ om man skriver men jan har jag ifallfall Jan... gillar det.. även tvspel.nu har Jan, Feb..
Jaha, men det betyder ju inte att det är mer rätt för det! Du gör som du vill men jag vill inte hjälpa till att missbruka det svenska vackra språket av en jäkla massa engelska-influenser!
------------------
jag har aldrig sagt att det är den rätta stavningen.. jag säger bara att JAG tycker det är snyggare
------------------
//voigtan