webForumDet fria alternativet

Beställningen visas inte?

ASP

5 svar · 222 visningar · startad av Janspeed

Medlem sedan jan. 2001510 inlägg
Frågan#1

Hej!

Har gjort en databas i SQL Server där alla beställningar lagras. I fältet Ordertext lagras själva beställningstexten. Då den varierar i längd valde jag att göra alla fält till text.

Mitt problem är dock att när jag ska kolla på fälten i databasen så står där bara <long text>?

Och när jag sedan ska visa beställningen på hemsidan så blir det bara blankt? Finns det någon smart person därute som löst detta mysterium?

Hur gör jag för att visa texten?

Tacksam för all hjälp. :)

//JANspeed

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Det brukar stå <Long text> i fälten i Enterprise Manager då innehållet är längre än x antal tecken. Jag är inte riktigt säker på vad x är i detta fall. :)

Just att alla fälten är av typen Text gör det hela lite problematiskt.

Vi börjar med att testa detta:

Ställ en selectfråga i Query Analyzer och se om du får ut något då.

Mvh,

------------------
All your base are belong to me.

Japp! Där syns texten. :D

Sorry lite felformulerat/hjärnfel/tänkte på något annat. :e Alla fälten är inte av typen text. Det är bara fältet OrderText som är av typen text.

Hur gör jag sen då?
/JANspeed

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

När du skriver din select-fråga, specificera alla fält i frågan, med Ordertext sist i listan.

Sedan på din asp-sida så använder du fälten i den ordning de specificerades i listan. Jag rekommenderar att du börjar med att skapa variabler i rätt ordning, och sedan i asp-koden använder dig av variablerna istället för att använda referenser direkt till recordsetet.

Mvh,

------------------
All your base are belong to me.

Det verkar ju vettigt. För om den ska referera till recordsetet om och om igen så blir det ju rätt så påfrestande på servern. Skitsmart! Hygglo! :)

Tycker du jag ska byta till någon annan fälttyp? Finns det någon annan du rekommenderar om man bara ska lagra ca: 100 rader med text?

Tack för hjälpen!

/JANspeed

Medlem sedan dec. 200012 464 inlägg

Det som finns är varchar(8000) Så om du har max 100 rader á 60 tecken så räcker det.

------------------
essentitia preter non sans multiplicandum

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
133 ms — ändringar (db)