webForumDet fria alternativet

INC filer

ASPur ASP

14 svar · 280 visningar · startad av voigtann1

voigtann1Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

Okey.. jag ska göra om min spel sida lite som i tabbeller.. och med .inc filer tänkte jag.. men ville fråga lite om .inc:

1. E det bra att använda det om man ska göra Tabeller som ska vara på vänster sida typ på många hemsidor?

Jag tycker det men blir sidan seg att ladda eller?

------------------
//voigtan
:: voigtan.org

"de går inte att lära en gammal norrläning byta namn på irc" - gammalt kinesiskt uttryck

jorgenMedlem sedan feb. 20012 412 inlägg

Hej,

Lite reflektioner från mig:

* Döp inte inkluderingsfilen till .inc om du har viktig information i den, för en sådan fil är nedladdningsbar. Döp hellre den till .asp istället.

* Din fråga är ett flitigt använt argument för att använda frames. För att slippa hämta samma info hela tiden på samtliga sidor. MEN efter 1:a hämtningar lagras infot i catchen och infor hämtas senare därifrån. Så laddningstiden bör inte bli längre.

* I ASP finns det dock en nackdel att använda include-filer. Nämligen att samtliga sidor måste laddas upp på nytt för att "uppdateras" om include-filen ändras. I tex JSP finns det en standardåtgärd som förhindrar detta problem, kanske finns det något liknande i .NET?

mvh Jörgen :)

------------------
Varför bråka när man kan kramas?

tackar =)

------------------
//voigtan

"de går inte att lära en gammal norrläning byta namn på irc" - gammalt kinesiskt uttryck

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

Ett litet tillägg:

* Döp inte inkluderingsfilen till .inc om du har viktig information i den, för en sådan fil är nedladdningsbar. Döp hellre den till .asp istället.

Givetvis är det bra att kalla sin includefil för .asp, men om man av någon anledning vill kalla den för andra saker, exempelvis för att hålla isär vilka filer som körs separat och vilka som är includes, så kan man, om man har tillgång till servern vill säga, välja att .inc-filer skall hanteras på samma sätt som .asp-filer, dvs alltid gå genom asp-tolken innan den skickas till browser.

Slut på den lilla parentesen. ;)

Mvh,

------------------
All your base are belong to me.

jorgenMedlem sedan feb. 20012 412 inlägg

Tack för den utmärkta lektionen forumledarmarsvinet. :e Det hade jag ingen aning om.

mvh Jörgen :)

------------------
Varför bråka när man kan kramas?

Jag passar på att be om ursäkt för att jag skrev en väldigt lång mening med många kommatecken och förkortningar.

Mvh,

------------------

EchOMedlem sedan aug. 2001112 inlägg

...så kan man, om man har tillgång till servern vill säga, välja att .inc-filer skall hanteras på samma sätt som .asp-filer, dvs alltid gå genom asp-tolken innan den skickas till browser.

Hur ställer man in det i IIS?

@EchO

Properties på webbplatsen i Internet Services Manager, fliken Home Directory, knappen Configuration nere till höger.

Dubbelklicka på .asp och klicka sedan på knappen Add. Se till att det ser likadant ut för den ändelsen du lägger till, som konfigurationen för .asp.

Mvh och lycka till,

------------------

SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg

Om man inte har tillgång till servern, och vill märka ut vilka filer som är include-filer, brukar jag använda metoden att lägga till .include mellan filnamnet och filändelsen.
Ex:
menu.include.asp

Bara så ni vet ;)

------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com

-- Tekniska framsteg är som en yxa i händerna på en kriminell galning / Albert Einstein --

Liten fråga som jag och en lärare till mej tog upp..

Han hade försökt att göra en querystring typ för vårat program:

<!--#include file="teknik.hmm" --!> typ.
kan man inte ha en querystring:
<!--#include file=" & rs.linje & ".hmm" --!> ????? skulle fråga.. =)

------------------
//voigtan

SSI exekveras innan asp, så nix, att göra på det sättet går inte.

Mvh,

------------------

kan man göra det på något sätt???

------------------
//voigtan

iceM2Medlem sedan mars 2001243 inlägg

Så här skulle man kunna göra

<% If Request.QueryString("page") = "sida1" Then %>
<!--#include file="teknik1.inc" --!>
<% ElseIf Request.QueryString("page") = "sida12" Then %>
<!--#include file="teknik2.inc" --!>
<% Else %>
<!--#include file="teknik3.inc" --!>
<% End If %>

Inte lika flexibelt men det är ju en variant, man kan ju också använda Select istället om man vill slippa alla dessa if-satster...

------------------
"Ni tre går och bildar en kvadrat" (Rolf Zetterlund under ett träningspass)

mrblondeMedlem sedan aug. 20012 349 inlägg

nej så kan man inte göra.

eller jo, men koden i alla includerna interpreteras, men inget händer, bar det som är i rätt vilkors sats händer.

Dvs, iis laddar in alla sidorna, och kör all kod, men om varje include sida hade haft en response.write så hade bara den som varit i rätt if sats skrivits ut.

Har jag för mig...

------------------
National Blonde Day!
Alle ihre Basis ist uns gehört.

daPhilMedlem sedan apr. 2001151 inlägg

Jag brukar döpa mina include filer till

inc_fil1.asp
inc_fil2.asp
etc..

För då hamnar alla include filer bredvid varandra när man listar mappen med filer.

257 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.29ac60f6
133 ms — hämta forumlista (db)
121 ms — hämta statistik (db)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)