webForumDet fria alternativet

Arraysortering.

4 svar · 224 visningar · startad av Ekström

EkströmMedlem sedan feb. 20022 594 inlägg

Hej,

Har ett litet problem. Står helt still i huvudet just nu så det vore skönt med lite hjälp :)

Jag bygger en sida på vilken det ska finnas en funktion för gruppspel. Jag lägger in all information i en array.
Poäng, plus/minusstatistik samt en snutt HTML ska finnas arrayen.

Därefter vill jag ordna lagen i gruppen först efter poäng och sedan efter deras plus/minusstatistik.

Hur ska jag göra?
Tackar på förhand!

Mvh Jocke

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

Lägg in allt i ett frånkopplat recordset istället, lätt att sortera och använda.

Mvh

Okej, tack! Ska läsa på om det.

Vet inte om det gör någon skillnad, men jag ska förklara lite mer hur det är uppbyggt i databaser.

Tabell grupper innehåller de fyra lag som spelar i varje cup.

Jag loopar igenom de fyra och hämtar sedan information om varje lag ur tabellen lag (poäng och "målskillnad" finns här) samt hur de spelade matcherna slutat ur tabellen matcher.

När jag loopar ur databasen grupper hamnar ju lagen i den ordning de skrivits in i tabellen. Är fortfarande frånkopplade recordsets det bästa alternativet?

Jag tänkte att det vore bra om jag temporärt lagrade informationen för varje lag i en array som jag sedan sorterade efter poäng och målskillnad för att sedan printa ut.

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

När jag loopar ur databasen grupper hamnar ju lagen i den ordning de skrivits in i tabellen.

Nej, ordningen bestäms av ORDER BY i SQL-frågan.

Använd ett vanligt recordset när det nu visar sig att du redan har allt i en databas.

Det finns ingen anledning att gå omvägar via arrayer.

Tack!

126 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)