Hej, jag undrar om någon vet något bra gratis skript för att lägga till namn, tel, adress på en admin sida, och sedan göra data basen sökbar från hemsidan.
Jag har kollat på www.hotscripts.com men hittar inte en enkel db.
Ska ha den på digikom.net, så det bör passa till en win2000 burk.
DB kommer inte att vara stor, så det räcker med en "flat-file". Kanske någon har ett sådan enkelt hemmagjort skript som ligger o väntar på att bli använt ;)
------------------
Sprit löser inga problem, men det gör inte mjölk heller...
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Har du tillgång till någon databashanterare? Det är enklare att ändra data om det lagras i en databas jämfört med i en flat fil. Själva sökningen blir också enklare och effektivera om du använder en databas.
------------------
essentitia preter non sans multiplicandum
[Redigerat av LarsG den 18 nov 2001]
Jag kollade men det kostar $ att ha tex MS SQL eller MySQL, så därför är en vanlig flat fil ett bra alternativ, men jag tror att jag kan köra access som DB, fast jag hajjar nada om access.
Funderar på om kanske links från gossomer-thread.com (eller hur det stavas) kan funka...
Annars kommer det att vara ca:100 poster i min databas. Det ska anvädas till takskyddssäkerhetskommiténs hemsida, och då för att hitta (söka) en cretifierad besiktningsman för takskydd - vilket inte är en stor nisch ;)
------------------
Du beskriver inte riktigt hela användningen av databasen, men behöver du verkligen en databasmotor?
Det blir ju betydligt enklare om du har en vanlig enkel <TABLE> i en HTML sida, så söker man med "find text" funktionen i sin browser. Är inte det tillräckligt för dig?
Kan tyckas, men jag gör sidan åt dom (utan ersättning) och dom vill ha en sökfunktion på sin sida, samt ett enkelt sätt att lägga till nya personer utan att knacka kod.
------------------
iceM2Medlem sedan mars 2001243 inlägg
jag tror att jag kan köra access som DB, fast jag hajjar nada om access.
Access är typ det lättaste Databas alternativet, mycket enkelt att lära sig!
------------------
"Ni tre går och bildar en kvadrat" (Rolf Zetterlund under ett träningspass)
icaaqMedlem sedan okt. 20005 273 inlägg
Jag kollade men det kostar $ att ha tex MS SQL eller MySQL
sist jag kollade var MySQL gratis ;) och det är väl bra mycket bättre än access :)
------------------
Icaaq, mannen med korven. som hejar på Bajen(!)
Visst är MySQL gratis, men inte på ett webhotell, där tar dom ut en startavgift + månadsavgift... Som jag sa: sidan kommer att ligga på www.digikom.net
Och visst kanske access är lätt, men _jag_ har ingen lust att lära mig något som jag inte känner att jag är intresserad av och dessutom saknar tid.
Men en enkel liten DB på en liten ascii fil borde väl var en enkel sak... ;) (hoppas jag).
------------------
sist jag kollade var MySQL gratis och det är väl bra mycket bättre än access
Han kanske menade att det kostar extra att använda MySql på ett webbhotell.
------------------
"Where monkeys and nutty proffesors live. That's where i live"
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg XML?
------------------
You can be a coward for a few minutes, or dead forever. /Rincewind
XML
Är det ett svar eller ett påstående?
Förtydliga gärna
------------------
VideMedlem sedan dec. 19998 577 inlägg Om du inte vill använda en databas så är nog XML det enklaste alternativet om du vill ha någon bra fungerande struktur. :)
------------------
Doesn't 'expecting the unexpected' make the unexpected expected?
webeye.nu
mrblondeMedlem sedan aug. 20012 349 inlägg fast jag tror det tar längre tid att få ordning på snurrandet i noder i en xml fil med hjälp av msxml parser än det tar att lära sig att lägga till /editera och ta bort poster i en access db, särskilt om man vet hur en sql server funkar...
...men visst, är det txt fil eller xml, då hade jag nog gått på xml.
------------------
National Blonde Day!
Alle ihre Basis ist uns gehört.