CoccozzMedlem sedan apr. 20032 072 inlägg Hej!
Nu får jag dåndimpen. Har en dbkoppling som funkar supert på min lokala server men när jag kör upp den får jag felmeddelandet:
Server.MapPath() fel 'ASP 0175 : 80004005'
Otillåtna tecken i sökvägen
/nydes/nydes 2/undersidor/default.asp, rad 40
Tecknen '..' tillåts inte i parametern Path för metoden MapPath.
dbkopplingen ser ut såhär:
<%
Set Connect = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Connect.Open "Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ=" & Server.MapPath("../db/nyheter.mdb") & ";pwd=;"
strSQL = "SELECT * FROM nyhet order by ID desc"
set rs = connect.execute(strSQL)
%>
Vad är fel? Får samma fel på alla kopplingar och de ser ut på liknande sätt...
Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg Server.MapPath("/db/nyheter.mdb")
wwwroot
db
CoccozzMedlem sedan apr. 20032 072 inlägg men jag vill inte till wwwrooten, jag vill bara upp EN mapp ;)
ZaimanMedlem sedan dec. 20014 239 inlägg Serverinställning..
Servern är inte inställd på att "enable parent paths"
Vilket innebär att du inte kan stega dig uppåt i strukturen.
Bara som en lite förklaring till varför.
CoccozzMedlem sedan apr. 20032 072 inlägg men gah...då måste jag alltså lägga alla databaser i samma mapp som sidan?
Gah, gah och dubbelgah!
Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg Server.MapPath("db/nyheter.mdb")
CoccozzMedlem sedan apr. 20032 072 inlägg Men då måste jag lägga mappen db i samma mapp som sidan och det var just det jag inte ville :x. Jaja, får väl göra så temporärt och försöka fixa det senare.
Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg Om du står i undermappen till db: Server.MapPath("db/nyheter.mdb")
CoccozzMedlem sedan apr. 20032 072 inlägg I undermappen till db? Näe. I en mapp som ligger i samma mapp som mappen DB ;)
Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg Men vad är problemet med att stega sig upp ifrån rooten?
CoccozzMedlem sedan apr. 20032 072 inlägg orks...får väl göra så då. Bara det att det är cirka 10 kopllingar att ändra manuellt och jag är trött ;)
Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg ...och det är därför du skall lägga kopplingen i en (1) fil som du lägger in i tex. en sub. ;)
CoccozzMedlem sedan apr. 20032 072 inlägg Men orka lägga kopplingar till tre olika databaser i en fil...Orka nåt nu. x(
Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg ... och det är därför du enbart skall använda en (1) databas med flera tabeller. ;)
CoccozzMedlem sedan apr. 20032 072 inlägg Men orka va så jävla duktig...GAHGAHGAHGAHGAHGAHGAHGAHGAH!!! :x
Fan vadmycket lättare allt hade gått om han bara hade på funktionen så man kunde hoppa upp några mappar :e
Coccozz skrev:
Men orka va så jävla duktig...GAHGAHGAHGAHGAHGAHGAHGAHGAH!!! :x
Fan vadmycket lättare allt hade gått om han bara hade på funktionen så man kunde hoppa upp några mappar :e
Eftersom jag nu är så snäll så har jag fixat det åt dig ;)
CoccozzMedlem sedan apr. 20032 072 inlägg You're the man. Fan va dumt att jag inte kikade in på wF innan jag satte mig klockan 12 och bytte ut alla db-kopplingar :r.
Tack så hemskt mycket//