crisse6Medlem sedan dec. 20002 526 inlägg hej.
har nu laddat hem mysql. jag har skapat en db, men vet inte hur jag ska gå till väga för att kunna använda den med asp.
den heter users och det gör tabellen också.
hur gör man då en dsnless koppling till den? (förklara noga)
hur gör man en insert?
jag vill ju lära mig!!!!
------------------
My name is Chris - Chris dangerous!
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg En koppling mot MySQL via ASP kräver att du har MyODBC installerat som också finns tillängligt för nedladdning på MySQL.com.
När du sedan är färdig för att fortsätta, gör du en koppling så här:
<%
set objC = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
objC.Open [b]"driver=MySQL; server=DIN_SERVER; uid=USER; pwd=PASSWORD"[/b]
sSQL = [b]"INSERT INTO users (namn, losen) VALUES('Frodo', 'Bilbo')"[/b]
objC.Execute(sSQL)
%>
Som du ser är syntaxen för en instert likadan i MySQL som för de flesta DBMSer. Det som skiljer i SQL-syntaxen mellan Access och MySQL är mest lite mer avancerade funktioner. T.ex. nyckelordet LIMIT för MySQL är väldigt användbart, vilket inte finns i Access - där TOP används istället.
------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com
-- Tekniska framsteg är som en yxa i händerna på en kriminell galning / Albert Einstein --
crisse6Medlem sedan dec. 20002 526 inlägg tack, men fattar inte riktigt det där med kopplingen? vilket lösenord är det jag ska använda? samt användarnamn? är det man bestämmer i winmysqladmin.exe?
får felmess:
Feltyp:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80004005)
[TCX][MyODBC]Access denied for user: 'crisse6@217.208.90.192' (Using password: YES)
/testar.asp, line 8
använder då denna kod:
<%
set objC = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
objC.Open "driver=MySQL; server=217.208.90.192; uid=crisse6; pwd=913288"
sSQL = "INSERT INTO users (namn, losen) VALUES('Frodo', 'Bilbo')"
objC.Execute(sSQL)
%>
en fråga sen, är det via asp sida man endast kan få reda på vad db:n innehåller?
------------------
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg Det användarnamn och lösenord du ska använda är det som du har satt för databasen du försöker komma åt. Alltså inte MySQL-servern. Som det verkar nu har du inte satt något lösenord och användare, så du kan lämna de tomma i kopplingen.
Självklart kan du inte bara komma åt MySQL-servern med ASP, utan med de flesta scriptspråk/programmeringsspråk.
------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com
-- Tekniska framsteg är som en yxa i händerna på en kriminell galning / Albert Einstein --
crisse6Medlem sedan dec. 20002 526 inlägg alla som har lust att ge mig lite hjälp, kan kolla på http://217.208.90.192/testar.asp
iaf, jag får det fortfarande inte att funka, kan man inte kolla på ngt sätt om det är ngt som är snett?
------------------
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg Hur ser din koppling ut?
------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com
crisse6Medlem sedan dec. 20002 526 inlägg så som du gav mig.
------------------
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg Men felmeddelandet ser ut så här:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80004005)
[TCX][MyODBC]Unknown MySQL Server Host 'http://localhost/testar.asp' (11004)
/testar.asp, line 8
Om du provar att ange localhost som server, fungerar det då? Prova med datornamnet också, när du ändå håller på :)
------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com
cascaMedlem sedan feb. 20005 891 inlägg Testa 127.0.0.1 som host och se till att servern verkligen är igång. ;)
------------------
The wrong attitude, living on the wrong latitude
crisse6Medlem sedan dec. 20002 526 inlägg okej. men fattar inte :(
det är ingen som har lust att gå igen steg för steg från installation av mysql till en fungerande asp sida?
------------------
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg http://cgi.webforum.nu/wf/Forum12/HTML/000005.html
------------------
essentitia preter non sans multiplicandum
crisse6Medlem sedan dec. 20002 526 inlägg yeah! fick lite hjälp via icq istället!!!! det funkar!!!!!! har gjort en första insert i mysql!!! :e
------------------
crisse6Medlem sedan dec. 20002 526 inlägg hej igen...
vet någon om det finns gratis hotell som stödjer både mysql och asp?
------------------