oolaMedlem sedan feb. 2004123 inlägg Hej hej!
Har ett problem.
Jag har en databastabell med två date-värden.
Data skickas till databasen via ett webformulär.
Om användaren vill ska hon inte behöva fylla i några datum utan kan då istället kryssa i en ruta med rubriken "inget datum".
om den ruta är ikryssad vill jag skicka något som sätter date till ingenting, till null, men det går inte!
exempel:
såhär ser det ut om "inget-datum-rutan" INTE är ikryssad
Se_Intro=request.querystring("Intro_Start_Year")&"-"&request.querystring("Intro_Start_Month")&"-"&request.querystring("Intro_Start_Day")
om rutan är ikryssad vill jag istället ge variabeln Se_Intro ett tomt värde, jag har försökt med dessa två:
Se_Intro = null
Se_Intro = ""
Hur ska jag skriva för att kunna skicka ingenting?
Det är bara att ange i Access-databasen att kolumnen Se_Intro får vara tom. :) Gå in i designvyn för din tabell och kolla egenskaperna för kolumnen Se_Intro så ser du.
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Lägg till brädgårdarna runt datumet i variabeln:
Se_Intro="#" & request.querystring("Intro_Start_Year")&"-"&request.querystring("Intro_Start_Month")&"-"&request.querystring("Intro_Start_Day") & "#"
Sedan kan du om "inget datum" är ikryssat, skapa en sträng med texten null:
Se_Intro = "null"
Sedan, i SQL-frågan, utelämna brädgårdarna runt datumet, eftersom de kommer i strängen, annars kommer null.
Det är bara att ange...
Nej, inte bara. Man måste ju fortfarande följa SQL-syntax. :)
mvh
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Lagrar du inte datumet i ett fält av typen datum?
oolaMedlem sedan feb. 2004123 inlägg Jupp. Men har alltid gått bra att skicka in datum i form av strängar som ser ut såhär: "2005-01-21".
Men det kanske är fel sätt att göra det på?
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Hmm. Har du inte ens apostrofer runt? Lagras verkligen datumen korrekt då?
Hur såg din ursprungliga SQL-fråga ut?
- - -
Det är egentligen Access som är fånig (imho) och vill ha brädgårdar runt värden om fälten är av datumtyp, standard är apostrofer.
oolaMedlem sedan feb. 2004123 inlägg Först gör jag:
startdate=request-querystring("year")&"-"request-querystring("month")&"-"request-querystring("day")
sen ser sql:en ut såhär:
INSERT INTO tabell (startdate) VALUES ('"&Se_OutroPlan&"')
apostrofer används alltså...
oolaMedlem sedan feb. 2004123 inlägg request.(PUNKT)querystring är det såklart...
oolaMedlem sedan feb. 2004123 inlägg hah, och istället för Se_OutroPlan är det såklart startdate...
sorry, är trött :)
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Inte för jag ser var du skapar se_outroplan, men ta bort brädgårdarna då...
Då borde det ju räcka bara med strängen null (men inga apostrofer runt!).
Du får också gärna redigera felaktiga inlägg istället för att posta nya. :)
mvh
oolaMedlem sedan feb. 2004123 inlägg det jag gör sen när användaren kryssat i att inget datum ska anges är att försöka sätta variabeln startdate till ingenting...
startdate=null funkar inte och inte heller startdate=""
oolaMedlem sedan feb. 2004123 inlägg
@nders skrev:
Då borde det ju räcka bara med strängen null (men inga apostrofer runt!).
aaah...nu kom jag på det. i sql-frågan är det ju apostrofer som måste bort. ok, tack för hjälpen!