EchOMedlem sedan aug. 2001112 inlägg Har tittat runt på frågor och exempel om sessions... Om jag har fattat det rätt så skall det gå att hämta värden från en session i Sub Session_OnEnd i global.asa.
Sub Session_OnEnd
Application.Lock
Application("visitors")=Application("visitors")-1
Application.UnLock
dim id
id= session("userid")
Set Connection = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
dbpath=Server.MapPath("/dev/db1.mdb")
Connection.Open "Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};dbq=" & dbPath
SQLStmt ="update USER set status=0 where usrID="&id&""
Connection.Execute(SQLStmt)
Connection.Close
End Sub
Eller går det inte...? Finns det andra bra sätt att visa vilka som är inloggade på sajten!?
@EchO
EchOMedlem sedan aug. 2001112 inlägg Är det ingen som vet hur man löser det här??
------------------
**#**EchO
mrblondeMedlem sedan aug. 20012 349 inlägg jo det bör funka.
Men ett varningens ord, session_onend körs inte alltid, och gudarna skall veta att ingen vet varför.
Därför kan man bygga en egen session, eller tidsmärka sina inloggade och på ett eller annat sätt ta bort dem om inte tidsmärkningen uppdaterats efter t ex 20 minuter.
Man kan tänka att man i application (detta kommer jag på nu och är på inget sätt det bäste eller mest praktiska sättet, men efterom jag fick en ide nu så vill jag dela med mig)
har en vaiabel Application("Alla") och en Application("AntalInloggade")
I alla så sätter man en lång sträng med t ex session id och tidsstämpling separerade med ett | t ex och sen separerar man varje sessionid+tid med ett $ eller nått.
Sen kan man på varje sida kolla om sesison id finns i strängen, annars lägger man till den.
Finns den uppdaterar man klockslaget i sin sträng.
Och omdet skulle visa sig när man lopar igenom sin sträng kan man passa på och kolla om det är så att något klockslag gått ut och då ta bort den ur strängen, sen är det bara att splitta på nytt och räkna hur många poster man fick = så många som är inloggade.
Vilka idéer man år när man tänker efter
btw, detta är lite minneskrävande och jobbigt för servern om man har många samtidiga besökare.
Happy Coding :e
------------------
National Blonde Day!
Alle ihre Basis ist uns gehört.