NETworkMedlem sedan juni 20011 732 inlägg Tjo! Jag har lite problem med ett datum och jag har sökt i trådarna utan att kunna lösa problemet.
Jag sparar två datum i en databas. Dessa skriver jag ut helt enkelt genom att hämta dem från databasen:
<% =RecSet("startDate") %>
<% =RecSet("stopDate") %>
Men jag vill svensk datumformatering så jag skriver:
<%
session.lcid = 1053
%>
Det fungerar NÄSTAN! Problemet är att den skriver ut rubbet, även sekunder. Jag vill ha datum och klockslag men inte sekunder. Hur formaterar jag datumsträngen så jag slipper sekunder? Det borde väl gå att göra det där jag hämtar datumet från databasen?
typ <% =RecSet("stopDate(yy-MM-dd)") %>
------------------
Jag vill inte ha någon signatur.
VideMedlem sedan dec. 19998 577 inlägg Kolla in funktionen FormatDateTime.
------------------
Doesn't 'expecting the unexpected' make the unexpected expected?
webeye.nu
NETworkMedlem sedan juni 20011 732 inlägg Okey, men jag fattar ändå inte hur man formaterar. Hur skriver man???
<% =RecSet("startDate").FormatDateTime("YYMMDD") %>
???
------------------
Jag vill inte ha någon signatur.
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg <% =formatdatetime(RecSet("startDate"),2) %>
t.ex.
------------------
essentitia preter non sans multiplicandum
NETworkMedlem sedan juni 20011 732 inlägg Aha, perfekt. Tack! Men om jag vill formatera datumet helt på egen hand, exempelvis bara skriva ut år och månad.... hur gör man då? Nu var jag ju tvungen att först skriva så här:
<%
session.lcid = 1053
%>
...och sen så här:
<% =formatdatetime(RecSet("startDate"),2) + " " + formatdatetime(RecSet("startDate"),4) %>
Går det inte att göra ungefär som i asp.net (c#):
MittDatum.ToString("yy-MM-dd klockan hh:mm")
???
[Redigerat av NETwork den 14 nov 2001]
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Nej, något sådan motsvarighet finns inte.
Du kan titta på funktionerna year och month och monthname i en vb-script dokumentation nära dig.
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/script56/html/vbscripttoc.asp
response.write monthname(month(rs("enddate")) & " " & year(rs("enddate"))
------------------
essentitia preter non sans multiplicandum
VideMedlem sedan dec. 19998 577 inlägg Du kanske kan få användning av funktionen format(), som dock inte finns inbyggt i VBScript tyvärr:
http://www.webeye.nu/default2.asp?que=asp/format.asp
------------------
Doesn't 'expecting the unexpected' make the unexpected expected?
webeye.nu