webForumDet fria alternativet

Starta vb-applikation via asp eller DB-trigger?

ASP

4 svar · 348 visningar · startad av jethro

Medlem sedan apr. 200117 inlägg
Frågan#1

Jag har en asp-sida som skapar post i databas. Därefter skall jag starta en VB-applikation på servern som drar nytta av den information som jag just lagt in i databasen.

Mitt problem: Skall jag starta mitt VB-program via asp eller via någon form av trigger i databasen (Access eller SQL Server) och i så fall hur?

Jag har försökt med shell men då startar jag bara en spökprocess som inte gör någon människa glad :x

Ytterligare ett alternativ är kanske att sätta en lystnare på en mapp, asp-sidan uploadar nämligen även en bild.

Ni har säkert förstått mitt problem, min applikation behöver alltså någon form av spark i baken när det är dags att jobba!

Tacksam för svar!

MVH/Jethro

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg

Och det måste vara en exe-fil som ska köras igång? Du kan inte göra det som ett COM-objekt?

Nja!

Det är möjligt att det funkar med ett COM-objekt. Exe-filen startar inDesign för att sedan göra massa VB-trams.

Om detta funkar med ett COM-objekt vet jag inte, har aldrig använt mig av detta.

Om COM-objekt funkar, vad tycker du jag skall göra då?

:) /Jethro

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg

Vide har gjort en guide för hur man gör COM-objekt i VB.
http://www.webeye.nu/default2.asp?que=asp/default.asp&val=artiklar

Ta en titt där så ser du hur man gör en COM-dll och hur man anropar den från ASP.

Sen så kan du koda på som vanligt i VB. Bara att du inte har visuella formulär att hålla på och mecka med...

Tack så hemskt mycket, Erik!!!

Det blir nog hemskt bra till slut!

255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)