MoonCowMedlem sedan juni 2001223 inlägg när man loggar in på min community så är användarnamn/lösen "case-sensitive", man blir inte inloggad om man skriver med stora när man regristrerade sig med små :/
finns det nått sätt för detta eller gör man bara så att det automatiskt blir små bostäver när man regristrerar sig och loggar in med den där lowercase-funktionen?
nån idé?
------------------
all your base are belong to us
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Du kan ju använda ucase/lcase när du jämför värdena.
Jag tycker inte att du skall ändra på det som lagras i databasen.
------------------
essentitia preter non sans multiplicandum
MoonCowMedlem sedan juni 2001223 inlägg ok, tack :)
------------------
SkarreMedlem sedan apr. 20012 427 inlägg Jag har inte ens tänkt på detta problem. Finns det månne någon exempelkod någonstans för detta?
------------------
// Skarre
MoonCowMedlem sedan juni 2001223 inlägg gjortde så här:
Do Until RecSet.EOF
If LCase(RecSet(("username"))) = LCase(Request.Form(("username"))) AND LCase(RecSet(("losen"))) = LCase(Request.Form(("losen"))) Then
Session("bekraftad") = "inloggad"
Session("namn") = usernamne
Session("id") = RecSet("id")
RecSet.Close
Databas.Close
Response.Redirect "default.asp"
End If
------------------
SkarreMedlem sedan apr. 20012 427 inlägg Jag tänkte mer en kod som kan skilja på t.ex. "Namn", "namn" och "nAMn". Rätta mig om jag har fel, men din kod (MoonCow) gör inte anvnamn eller lösen "case sensitive" eftersom du gör om båda värdena till gemener och sedan jämför dem.
------------------
// Skarre
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Om du gör en vanlig jämförelse i VBscript
if "namn" = "NAMN" then
så är den case-sensitive.
I de flesta dbms så är sökningar case-insensitiva. Det går dock att få att den skall vara sensitiv t.ex i sql-server om man vill att username inte är case-sensitivt men att password är det.
select*from members where username = 'nisse' and cast(pwd as binary(18)) = cast('password' as binary(18))
Nu vet jag inte hur man gör i andra databaser.
Annars så kan du göra sökningen i databasen och komplettera med en extra jämförelse i VB-script.
------------------
essentitia preter non sans multiplicandum
[Redigerat av LarsG den 12 nov 2001]
MoonCowMedlem sedan juni 2001223 inlägg Skarre: ok, trodde du vill ha en som inte var case sensitive :)
------------------