SQL="SELECT * FROM spelare WHERE (ass <> 0 OR points <> 0 OR utvmin <> 0 OR goals <> 0) ORDER BY "& orderby &" ASC"
------------------
essentitia preter non sans multiplicandum
4 svar · 168 visningar · startad av Karlsson
Jag ger upp, jag har fått nog, jag ger fan i vad det stod!
Varför funkar inte detta?
<td colspan="6">Sortera efter:</td>
</tr>
<tr>
<td colspan="6"><a href="listastats99.asp?orderby=points">Poäng</a> | <a href="listastats99.asp?orderby=goals">Mål</a> | <a href="listastats99.asp?orderby=ass">Assist</a> | <a href="listastats99.asp?orderby=utvmin">Utvisningsminuter</a></td>
</tr>
<%
orderby = Request.Querystring("orderby")
SQL="SELECT * FROM spelare WHERE (ass <> 0 OR points <> 0 OR utvmin <> 0 OR goals <> 0) ORDER BY '"& orderby &"' ASC"
Jag får följande felmeddelande:
ADODB.Recordset.1 error '80004005'
SQLState: 37000
Native Error Code: -3100
[INTERSOLV][ODBC SequeLink driver][ACCESS][Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Syntax error (missing operator) in query expression '='utvmin''.
Någon?
/Karlsson
[Redigerat av Karlsson den 12 nov 2001]
SQL="SELECT * FROM spelare WHERE (ass <> 0 OR points <> 0 OR utvmin <> 0 OR goals <> 0) ORDER BY "& orderby &" ASC"
------------------
Tack för det!
När jag ändå är igång... :-)
Jag länkar till den där sidan från en meny och har där med en variabel som är damer eller herrar.
T.ex. listastats99.asp?lag=damer, det går ju utmärkt men när jag sen ska klicka på en länk för att sortera får jag inte med variabeln för villket lag det gäller. Det funkar om jag manuellt skriver listastats99.asp?lag=damer&orderby=points men inte när jag klickar på länken.
Så här ser SQL-satsen ut nu
SQL="SELECT * FROM spelare WHERE (ass <> 0 OR points <> 0 OR utvmin <> 0 OR goals <> 0) AND lag = '"& lag &"' ORDER BY "& orderby &" DESC"
Was ist los?
/Karlsson
[Redigerat av Karlsson den 12 nov 2001]
Nu förstår jag inte riktigt.
I vilket sammanhang har du den variabel du talar om?
Om du har den tillgänglig när du skapar länken så (antag att den heter team)
<td colspan="6"><a href="listastats99.asp?orderby=points&lag=<%=team%>">Poäng</a> | <a href="listastats99.asp?orderby=goals">Mål</a> | <a href="listastats99.asp?orderby=ass&lag=<%=team%>">Assist</a> | <a href="listastats99.asp?orderby=utvmin&lag=<%=team%>">Utvisningsminuter</a></td>
------------------
Satte mig just vid datorn och skulle prova den varianten!
Tack för att du tog dig tid att hjälpa den tröge... antar nämligen att det fungerar nu