webForumDet fria alternativet

global.asa hur pålitligt?

ASP

12 svar · 230 visningar · startad av MoonCow

Medlem sedan juni 2001223 inlägg
Frågan#1

Tja! Jag vill se hur många och vilka som är påloggade min community så klart, räcker det med att sätta en "flag" att de är online på deras post i databasen mha global.asa lr?

hur pålitligt är globla.asa, är det verkligen 3 personer online när det står det? eller är det en timout på typ 20 min?

rekomenderar ni någon annan lösning för "vilka är onine sytem"? ;)

------------------
all your base are belong to us

Medlem sedan maj 20011 312 inlägg

Session_OnEnd är inte stabil i global.asa...jag försöker själv finna en bra lösning på detta. I dagsläget har jag lagt in att om man är inloggad mer än 8 timmar så blir man utloggad även om man är inloggad. Men jag gillar inte alls denna variant av lösning så jag söker som du efter något... :)

------------------
Alltid lär man sig något nytt varje dag...

Medlem sedan dec. 19996 721 inlägg

Timeout-tiden styrs med Session.Timeout. Global.asa är funkis, men många har problem med att Session_OnEnd aldrig triggas.

Ibland triggas ju session_onend men inte så ofta bara... :)

------------------

hehe...

testade med en polare, om han surfade vidare från sidan så togs en användare bort, men om han stängde ner förstret fanns han kvar... men om han sedan gick dit igen så lades det inte till en ny, det är iaf positivt :)

kan man göra så att en ruta kommer upp när man stänger ner browsern som loggar ut en kanske.. har sett att ricki.nu har gjort så iaf...

------------------

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

personligen har jag aldrig haft problem med session.. ?!
men det du säger är iaf att användaren blir timeoutad när han bara stänger av browsern.. med andra ord så tar det session.timeout tiden från det han logga in tills han blir "utloggad"..

------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
If theres nothing you can do about it - SCREW IT!

Det går inte bara att testa att din kompis surfar bort från siten och dit igen. Default-värdet på session.timeout är 20 minuter. Det är efter det som resultat kan upptäckas om det fungerar eller inte. Jag vet inte om jag vågar på mig ett värde på session_Onend men jag tror det fungerar till mer än 50%. Då ser jag på de erfarenheter jag haft...men den siffran går inte att lita på... :)

------------------

[Redigerat av Lukaspojken den 11 nov 2001]

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

är det verkligen 3 personer online när det står det?

Nej. Eftersom http funkar som så att man gör en ny anslutning till servern för varje grej man vill hämta (i princip) så går det inte att hålla någon koll på var besökaren är. Det som session gör är att den sätter en cookie som gör time out någon gång (efter ex. 20 minuter) om den inte uppdateras, och den kan bara uppdateras från den server den kom ifrån. Uppdateringen sker varje gång man besöker en asp-sida (typ).
Samtidigt som den cookien uppdateras så uppdateras även något värde någonstans på servern som säger "den här lirarens kaka kommer att gå ut om tjugo minuter, inte om tre som du tror".
Så egentligen är det ingen "vilka är online"-funktion, utan snarare "vilka har besökt sidan nyligen".

------------------
You can be a coward for a few minutes, or dead forever. /Rincewind

Ok, så så pålitligt är det inte :/

hur har andra communitys löst det? visserligen så vet jag av erfarenhet att tom lunarstorms "online-funktion" inte heller är på pålitning men om man säger så... vad skulle vara den bästa lösningen?

fast.. det är ju en ganska så ok... om man sätter timeouten på 5 min så är det kanske ok ändå.

------------------

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

Lunarstorm använder session.. Det gör nog dom flest stora communitys.

Det där med att ställa när session.timeout till 5 min går, men om man då är inaktiv 5 min på sidan blir man "utloggad". Då kan man lösa det som bland annat lunar gör, att man har en frame som refreshas var X min (lägre än session.timeouten alltså). (om du undrar vilken det är på lunar är det där man får gästbok, mejl å d blinkar å har sig osv osv).

------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
If theres nothing you can do about it - SCREW IT!

jo hade tänkt så... har redan en som refreshas så blir inga problem

------------------

Session.Timeout 5

i hela minuter va?

---------------------

ett "=" skulle det visst vara oxå

[Redigerat av MoonCow den 11 nov 2001]

hmmm... men om jag ju lämnar uppe fönstret så loggas jag ut efter 5 min.. hur "lägger jag på" extra tid då det refreshas?
trodde att den skulle ge mig 5 min varje gång det skickades trafik :/ vilet skulle fyllas på så fort rutan refreshades...

eller blev det kanske bara fel?

------------------

267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)