webForumDet fria alternativet

Flera urval i SELECT

ASP

6 svar · 293 visningar · startad av buran

Medlem sedan nov. 200122 inlägg
Frågan#1

Hallå alla snöälskare!

Ska ta ut data från databasen om två kriterier uppfylls:

Querystringen är fixad men jag vill att även strD måste stämma. Dagens datum, strD skall alltså vara samma som flt_datum.

strD=Date()
Set rs = connection.Execute("SELECT * FROM db_data WHERE flt_datum = '" & Request.QueryString("datum") & "'")

Sätter jag in det med en AND eller? Vad gör skillnaden '" & Request <- mot -> " & Request ?

/Tacksam jag är...\

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Hej och välkommen till webForum!

Sätter jag in det med en AND eller?
Jajemen, se nedan.

Vad gör skillnaden '" & Request <- mot -> " & Request ?
Det beror på vilken datatyp fältet har i tabellen. Är fältet numeriskt skall du inte ha apostrofer runt värdet, är fältet av text/pm-typ skall du ha det. Om du använder Access är det lite speciellt också, då du ska ha brädgård runt datumvärden.

Set rs = connection.Execute("SELECT * FROM db_data WHERE fält1 = '" & Request.QueryString("datum") & "' AND flt_datum = #" & strD & "#")

Jag har utgått ifrån att fältet flt_datum är av datumtyp i din tabell, och att du använder Access.

Mvh,

------------------
All your base are belong to me.

Hej Anders!

Tack för förklaringen. Jag provade med koden under som jag plitade ihop och det fungerade. Ska jämföra med din kod också. Jag kör Access men har datumet som text i min db eftersom det är ett värde jag själv anger.

strD = date()
Set rs = connection.Execute("SELECT * FROM db_data WHERE flt_datum = '" & strD & "' AND flt_datum = '" & Request.QueryString("datum") & "'")

[Redigerat av buran den 10 nov 2001]

[Redigerat av buran den 10 nov 2001]

Skall du verkligen göra jämförelsen på samma fält, både dagens datum och ett datum från querystring? Om det då inte är dagens datum som kommer i querystringen så kommer du nog inte att få någon träff, och då kan du lika gärna droppa det kriteriet i din select-fråga.

Mvh,

------------------

Nej jag gjorde en liten "fake" querystring. Skickar länken med ett fast datum för varje dag som sedan jämförs med dagens datum. Om dom stämmer överens så hämtas data från db annars får man ett felmeddelande.

Ska nämligen göra en julkalender som öppnas på nätet. Varje lucka ska då bara kunna öppnas som ex. lucka 10 för den 10 dec.

Hängde du med? Det kanske går att göra på ett smidigare sätt men detta verkar fungera.

Det är klart jag hänger med. ;)

Men du behöver ju inte använda querystringen överhuvudtaget.

Om du bara har dagens datum som urvalskriterium så kommer du ju alltid bara att få just dagens lucka. :)

Mvh,

------------------

Sant @nders, sant. Tänkte inte så. Låste mig på att jag var tvungen att kolla två datum dels luckan och sedan dagens...

Tack

254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
118 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)