webForumDet fria alternativet

checka dropdown i forum

4 svar · 224 visningar · startad av Gimbo

GimboMedlem sedan dec. 20001 626 inlägg

hejsan,

har en dropdown pa samtliga stater i usa, men i en av staterna sa kommer moms att tilldelas, gar det pa ngt hoger gora som sa att de de valjer denna stat sa skall programmet multiplicera priset med en faktor... just nu kor jag med
<%intPrice * faktorn = moms%>

vill att detta kors enbart da de valjer denna stat i andra fall sa satter den moms = 0 ??

vet inte om detta e det ratta forumet direkt, kanske borde fixas med java?

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

Känns väl onödigt att gå omvägen via Java om du använder asp/vbscript? Eller menar du javascript?

- - - - -

dVat = 0
sState = Request.Form("state")
if sState = "VA" then
       dVAT = 0.13
End if

jag menade javascript, men grejen e att dropdownen och faltet dar jag skriver ut sjalva vardet befinner sig i samma form? dvs om de valjer i dropdownen den "unika" staten sa skall kalkylering goras och visas visas i sjalva formen. get me now?

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

Om du ska göra något så där on the fly så är det ju javascript du måste använda.

Ska du posta datat till en sida så kan du hämta in det med asp, men om grejerna inte lämnar webbläsaren kan det ju vara lite knivigt för servern att ta om hand värdena.

<form>
<input type="hidden" id="foobar" value="1332">
<input type="text" id="bar" value="0">
<select name="foo" id="foo" onchange="if (this.value=='VA') document.getElementById('bar').value = parseFloat(document.getElementById('foobar').value) * 1.16; else document.getElementById('bar').value = document.getElementById('foobar').value; return true;">
....
<option></option>
<option value="VA"> virginia
<option value="WA"> washington
</select>
</form>

man tackar o bockar!

133 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)