webForumDet fria alternativet

Vad kallas variabeln efter ett '?' i en Redirect?

ASP

4 svar · 287 visningar · startad av DanneS

Medlem sedan mars 20053 inlägg
Frågan#1

Jag har en admin-sida som efter inlogg skickar med en variabel i en Redirect tillbaks till samma sida: [Response.Redirect "admin.asp?status=inloggad"].

Eftersom jag har flera olika admin-sidor på min webbplats försöker jag nu skapa en övergripande "Superadmin-sida" så jag endast behöver logga in en enda gång för att komma åt alla admin-sidor. Därför behöver jag kunna sätta en variabel först i koden som automatiskt ska logga in, tex [<% If Session ("SuperInlogg") = "ja" THEN status = "inloggad" %>].

Efter många försök får jag fortfarande inte till det. Använder jag fel kodning eller finns det inte något sätt att lösa det på det sätt jag försöker?

Tacksam för svar!

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

Vore det inte enklare om alla sidorna använde samma inloggning? Alltså att alla sidor kollar om man är inloggad genom att titta efter Session("inloggad") exempelvis? Och att då samtliga inloggningssidor sätter den variabeln till något värde för att tala om att man är inloggad.

Variabeln efter ? heter querystring. Request.Querystring("status") har jag för mig man skriver. Du får dock tänka på att det som står efter ? är inget som skapas av din server utan det är klienten, alltså användaren/besökaren som bestämmer vad som ska stå där.

Tack för svaret Tydal!

Jo, visst vore det enklare och bättre att styra alla på en gång, men nu har jag klippt och klistrat ihop en massa färdiga script och då känns det lättare att använda alla olika sidors respektive inloggningsförfarande istället för att bygga om alla.

Jag har lyckats med flera stycken men nu stött på patrull i form av denna "querystring". Provade faktiskt att använda querystring [<% If Session ("SuperInlogg") = "ja" THEN QueryString ("status") = "ja" %>] men fick då felmeddelandet "Type mismatch: 'QueryString' ".

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

Request.Querystring är readonly. Du kan bara kolla vad den har för värde. För att ge den ett visst värde måste du skapa en länk som användaren sen klickar på, eller som du redirectar till.

Länken ser ju då ut i stil med: dinsida.asp?variabel=värde

Men som sagt, värdena som finns i Querystring kommer från användaren/besökaren så det är inget du kan lita på.

Hmm, ok. Det bekräftar min misstanke om den sortens variebel (querystring). Då får jag försöka tänka ut något annat sätt för att slippa behöva helt göra om alla adminsidor.

Tack ändå för din hjälp!!

716 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
577 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
578 ms — ändringar (db)