webForumDet fria alternativet

Förslag till webserver

ASP

5 svar · 398 visningar · startad av logic

Medlem sedan maj 200481 inlägg
Frågan#1

Hej! Jag har sökt lite i forumet, men har inte riktigt fått klart för mig vilken som är den bästa webservern för min kommande hemsida.

Hemsidan byggs i asp/access samt eventuellt cdonts och global.asa om det går. Den förväntas inte ha mer än ca 10 besökare samtidigt, och den ska ligga på en server med winXp Pro.

Vilken webserver tycker ni att jag ska välja? Den ska vara gratis! Ge gärna länkar :)

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

ASP skall köras på IIS, som ingår i Windows. Däremot är Windows XP ett klient-operativ, och skall inte köras på en server.

Medlem sedan maj 200481 inlägg

Ligger IIS på XP? Isåfall hur hittar/installerar jag det?

Windows XP fungerar bra som serveroperativsystem. Jag tvivlar på att det är särskilt stora skillnader på hastigheter efter att man konfigurerat och modifierat XP efter bästa prestanda, åtminstone så lär skillnaderna vara minimala på min 267mHz:are :)

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

logic skrev:

Ligger IIS på XP? Isåfall hur hittar/installerar jag det?

Kontrollpanelen -> Lägg till / ta bort program -> Lägg till / ta bort Windowskomponenter

Windows XP fungerar bra som serveroperativsystem.

Ok, vi säger så... ;)

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Du hittar IIS under "Lägg till/Ta bort program" i Kontrollpanelen men precis som @nders skriver så är det ganska stor skillnad på WinXP och ett riktigt serveroperativ så räkna inte med att det fungerar att köra i skarpt läge med WinXP.

Medlem sedan apr. 20022 743 inlägg

logic skrev:

Windows XP fungerar bra som serveroperativsystem.

Källa?

XP har en begränsning på 10 samtida anslutningar och är inte gjort för att köra server på. Det är ett klient-os och alltså inte bra som server-os.

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)