kan du specificera lite bättre?
menar du att du vill att den läser bilderna från servern via en databas? eftersom det går inte att lägga in en bild/fil i en databas, men däremot filnamnet så den läser filen. men den måste fortfarande ligga uppe på hårddisken / servern.
kan du specificera lite bättre?
menar du att du vill att den läser bilderna från servern via en databas? eftersom det går inte att lägga in en bild/fil i en databas, men däremot filnamnet så den läser filen. men den måste fortfarande ligga uppe på hårddisken / servern.
Mvh //Darek
via datatypen blob så ska man kunna lägga in hela bilder i databasen men det tar väldigt mycket utrymme bara
Det går allderles utmärkt att spara filer i databas som binärdata. Själva filen tar inte mer utrymme i databasen mot vad den skulle ta om den låg på en disk, det rä ju samma information som sparas. Men det tar ju lite utrymme för databasen att skapa fält och tabeller så lite mer utrymme tar det så klart.
Frågan är dock varför du hellre vill läsa från databas än från filen direkt?
Jag vill bara ha ett index över sökvägen till bilderna. Webcammen sparar bilderna med olika namn så att man kan gå tillbaka i tiden och titta vad som skedde ett visst klockslag.
Jag har tidigare använt mig av en lösning där jag sparde viss information i filnamnet men det känns som primitivt. Det går dessutom långsamt att loopa allt för att göra en sökning.
Hur bör man göra för att få in sökvägen till bilderna i databasen.
Användare öppnar sidan för att titta på bilderna.
1.1) FSO loop kollar om det ligger några nya bilder i katalog x och om TRUE lägg till sökväg i databasen.
Det konceptet fungerar bra så länge man inte har en massa bilder i katalogen. Om man har många besökare blir det ju en oändligt massa FSO loopande.
Antar att det bästa vore att göra ett riktigt VBskript som köres på webservern (ej i en webläsare) för att lägga in bilderna. Är detta möjligt att genomföra?
Gör en batch som kör var 5:e minut eller dyl, som lägger in sökvägarna i databasen. Kör också med en timestamp som är densamma som FSO'n ser på filen. På så sätt så kan ditt batchjobb först kolla i databasen vilket datum på filerna som var det sista som lades in och behöver därför inte göra en massa extra jobb.
Med batchjobb menar jag exempelvis en liten kodsnurra (vb eller asp) som du schedulerar på servern.
Bilderna tas var 10:e sekund. Skulle det vara ett problem prestandamässigt att köra batchen så ofta? Det är 3 webcams så det blir alltid tre nya bilder var 10:e sekund.
255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2