webForumDet fria alternativet

session.timeout

7 svar · 340 visningar · startad av devotion

devotionMedlem sedan jan. 20012 711 inlägg

:)

Hej!
Jag har en sida med ramar. När man loggar in så sätts session som styr vilken behörighet man har till sidan. Jag använder också session.timeout som ska logga ut användaren efter 60 minuters inaktivitet. Det fungerar ju jättebra.

Om jag har varit inaktiv i 70 minuter och försöker få tillgång till informationen så visas "du är inte inloggad" på den sidan jag försöker komma åt. Denna sida finns i mainFrame.

Men, eftersom sidan består av ramar så visar menuFrame fortfarande att jag är inloggad. Det gör den ju givetvis för att jag inte laddat om sidan. Då visar den oxå "du är inte inloggad" .

Kan man på något sätt göra så att hela ramverket laddas om vid en session.timeot??? Helst skulle det komma upp en dialogruta som talar om att "Du har loggats ut pga att du varit inaktiv i mer än 60 minuter. Vänligen logga in igen"

Mvh

@ndersMedlem sedan juni 200026 914 inlägg

Jao, en lille javascript. :)

If session("userid") = "" then
    ' inte inloggad!!!
    response.write "<script>top.location.href='sidasomvisarinfoochinloggningsformulär.asp';</script>
End if

mvh

J.N.Medlem sedan apr. 20031 660 inlägg

HEJ!

I sidan som kollar om du är inloggad gör du en redirect till en logga-ut-sida. I denna lägger du javascript som kontrollerar om du är i ett frameset, och isåfall gör en redirect ut ur framesetet.

[R]En variant är att göra som @nders postade när jag skrev detta![/R]

liljaMedlem sedan juli 20041 219 inlägg

Går att använda JavaScript... Jag har ett nästan identiskt likadant system på min websida...

<%
If...
%>
<script language="JavaScript">
		parent.frames.ramnamn.location = "sökvägen_till_sidan.asp";
</script>
<%
End if
%>

Snabba svar!

Tack!

Laddar detta om hela ramverket?

Detta bygger väl på att jag som användrae begär någonting, altså klickar på någon länk. Kan man göra så att man loggas ut efter session.timeout även om man inte begär någon info. Dvs man sitter helt passiv, men efter 60 minuter så loggas man ut? typ Response.flush

Och hur skulle man få till det med en dialogruta?

Och sedan är kents 400 slag så bra!

Mvh

Oj, oj här rasar det in svar!!

Tack!

Mvh

@ndersMedlem sedan juni 200026 914 inlägg

Laddar detta om hela ramverket?

Nej, det laddar angiven sida i hela fönstret, inte i någon frame. Om det är mitt kodexempel vi pratar om åtminstone. ;)

Detta bygger väl på att jag som användrae begär någonting, altså klickar på någon länk.

Japp.

Kan man göra så att man loggas ut efter session.timeout även om man inte begär någon info. Dvs man sitter helt passiv, men efter 60 minuter så loggas man ut? typ Response.flush

Jodå, men inte med bara ASP. Du kan lägga ett javascript med nedräkning i en frame som inte syns, och när angiven tid inträffar, ut med en location.href. Uppdatera denna frame när du laddar någon annan sida.

Och hur skulle man få till det med en dialogruta?

Javascript :

alert('du är utloggad, käre ponny.');

Och sedan är kents 400 slag så bra!

Har inte riktigt bestämt mig än...

Mvh

Tror att jag har något fint javascript som laddar om hela frameseten i mina gömmor. Har nog frågat det förrut.

Jodå, men inte med bara ASP. Du kan lägga ett javascript med nedräkning i en frame som inte syns, och när angiven tid inträffar, ut med en location.href. Uppdatera denna frame när du laddar någon annan sida.

Låter avancerat

Har du mer info om hur det skulle gå till så får du gärna visa det, annars nöjer jag mig med det andra sättet.... :)

Tack för alla svar!! Alla har ju sagt javascript, så det får bli det slutgiltiga svaret... och du var först @nders så du får äran!

...och det tar lite tid att bestämma sig... Men hela skivan växer, även om det är världshistoriens fulaste CD-booklet...

Mvh

Genererad på 377 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb