Sitter och funderar på samma sak, men vad gäller epostadresser... Kommer hålla tråden under bevakning. :)
Göra URLer klickbara?
13 svar · 533 visningar · startad av webbSAJTEN
Kan knappt räkna så lång som antalet gånger detta har tagits upp. Sök så kommer ni hitta massor.
Jag har saktiskt sökt..
Men hittade inget alls på de jag sökte på..
Du får söka efter delsträngar som börjar på http eller www och om de förekommer får du ersätta de med <a href=" osv tror jag.... Jag har inte kodat mycket i ASP men så borde man väl göra i php iaf?
Får man fråga vad du sökt på då?
En snabbsökning fick bl.a. upp denna tråd: http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&forumid=22&threadid=103097
Här är en funktion som omvandlar url´s och mailadresser till klickbara länkar. :)
[red]Function makeOutput(str)
Set regExp = New regexp
regExp.Global = true
regExp.IgnoreCase = true
regExp.Pattern = "((?:mailto\:|(?:news|(?:ht|f)tp(?:s?))\://){1}\S+)"
makeOutput = regExp.Replace(str, "<a href=""$1"">$1</a>")
Set regExp = Nothing
End Function[/red]
Anropas ex. så här:
[red]<%= makeOutput(objRecSet("strBeskrivning")) %>[/red]
Notera att du/ni får byta ut objRecSet("strBeskrivning") mot det som passar er.
Palle skrev:
Här är en funktion som omvandlar url´s och mailadresser till klickbara länkar. :)
[red]Function makeOutput(str) Set regExp = New regexp regExp.Global = true regExp.IgnoreCase = true regExp.Pattern = "((?:mailto\:|(?:news|(?:ht|f)tp(?:s?))\://){1}\S+)" makeOutput = regExp.Replace(str, "<a href=""$1"">$1</a>") Set regExp = Nothing End Function[/red]Anropas ex. så här:
[red]<%= makeOutput(objRecSet("strBeskrivning")) %>[/red]Notera att du/ni får byta ut objRecSet("strBeskrivning") mot det som passar er.
Funkar super till hemsidor men inte till mailadresser.. Men det gör inte.. Tack :D
när jag testar får jag Otillåten tilldelning: 'RegExp'
Function makeOutput(str)
Set regExp = New regexp
regExp.Global = true
regExp.IgnoreCase = true
regExp.Pattern = "((?:mailto\:|(?:news|(?:ht|f)tp(?:s?))\://){1}\S+)"
makeOutput = regExp.Replace(str, "<a href=""$1"">$1</a>")
Set regExp = Nothing
End Function
Anropar med
<%=makeOutput(replace(makeHtml(showAll("klotterText")),vbCrLf,"<br>"))%>
webbSAJTEN skrev:
Funkar super till hemsidor men inte till mailadresser.. Men det gör inte.. Tack :D
Jasså? Men följande fungerar utmärkt för mig när jag testar funktionen:
[red]<%= makeOutput("Lorem ipsum dolor sit amet, http://www.webforum.nu in et tortor at augue mollis feugiat, mailto:mail@adress.com vivamus at turpis.")[/red]
Gällande ditt fel; Vad gör de andra funktionerna du anropar?
Vore det kanske enklare att slå ihop dessa till 1 istället..?
Palle skrev:
[red]Function makeOutput(str) Set regExp = New regexp regExp.Global = true regExp.IgnoreCase = true regExp.Pattern = "((?:mailto\:|(?:news|(?:ht|f)tp(?:s?))\://){1}\S+)" makeOutput = regExp.Replace(str, "<a href=""$1"">$1</a>") Set regExp = Nothing End Function[/red]Anropas ex. så här:
[red]<%= makeOutput(objRecSet("strBeskrivning")) %>[/red]Notera att du/ni får byta ut objRecSet("strBeskrivning") mot det som passar er.
gör ovanstående kod att de klickbara kommer i sin rätta "context"? dvs där "inlägaren" skriver de?
emission skrev:
Menar Du att jag skall skriva
Response.Write sText = convertLink(showAll("klotterText"))
Och Då omvandlas dessa "automatiskt"?
eller för att använda ovanstående kod
<%= makeOutput(objRecSet("meddelande")) %>