sontaMedlem sedan maj 200125 inlägg Är det någon som vet hur man kan jämföra data som inte är helt lika varandra.
Jag vill få ut dom företagsnamn som liknar varandra.
Dvs.
Bosses bilskrot AB
AB Bosses bilskrot
Bosses bilskot
Det skall inte vara någon sökning utan jag vill gå igenom hela tabellen och se om det finns några dubbletter.
Tack på förhand!
/Pelle
Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg select * from tbl where col LIKE '%Bosses%'
...kanske. Använder du Ms Sql kan du använda SOUNDEX().
sontaMedlem sedan maj 200125 inlägg Tanken är att loopa igenom alla företag och skriva ut dom företagsnamn som liknar varandra.
Jag skall kika lite mer på SOUNDEX()
Någon annan som har något förslag?
/Pelle
Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg mySql skall också ha stöd för SOUNDEX i ver. 4 har jag för mig.
sontaMedlem sedan maj 200125 inlägg Ingen som har några andra förslag?
Jag förklarar lite mer hur jag hade tänkt att det skulle fungera.
Om vi säger att tabellen med företag innehåller följande företag...
- Kalles Skrot
- Bosses bilskrot AB
- Bosses skrot HB
- HB Billys bilskrot
- Bilskroten
- Bosses bilskot i Staden AB
- Skrotkalle
... så vill jag att min funktion skall få ut:
- Kalles Skrot
- Skrotkalle
- Bosses bilskrot AB
- Bosses skrot HB
- Bosses bilskot i Staden AB
Dvs om det finns 2 eller flera företagsnamn som liknar varandra.
Kan man jämföra två data med varandra och få ut med hur många procent dom liknar varandra?
Tack på förhand!
/Pelle
J.N.Medlem sedan apr. 20031 660 inlägg Re: Jämföra data
HEJ!
sonta skrev:
Det skall inte vara någon sökning utan jag vill gå igenom hela tabellen och se om det finns några dubbletter.
Hur många poster rör det sig om? Om det inte rör sig om tusentals hade jag gjort det för hand.
Om Bosses Pizzeria också finns med, är det svårt att skilja den automatiskt från de andra Bosse-företagen.
För att undvika manuellt och tråkigt arbete i fortsättningen ska man undvika att kundnamn skrivs in, då det kan stavas på olika sätt, fel eller liknande.
Använd ett kundnummer istället, om det nu går här.
Det innebär isåfall också att du får göra om databasen, och lägga företagen i egen tabell.
sontaMedlem sedan maj 200125 inlägg Det är just det som är problemet, det rör sig om flera tusen.
Det är inte jag som lägger in företagen, utan företagen själva.
Självklart så hade jag använt mig utav en företagstabell med kopplade id:n om det inte måste fungera som det gör nu.
Jag vill göra en kontroll så att inte samma företag har registrerats flera gånger med olika/samma företagsnamn.
Det blir ju manuellt arbete då också men jag vill att funktionen skall gallra lite innan.
Tack ändå!
/Pelle
J.N.Medlem sedan apr. 20031 660 inlägg HEJ!
Då hade jag listat alla med "Boss" först, rett ut vilka av dem som är samma, sedan "skrot" osv, beroende på hur dina data ser ut.
Om nu inte SOUNDEX() kan lösa det lättare.
sontaMedlem sedan maj 200125 inlägg Så kan jag inte göra för då måste jag söka efter alla ord som finns i världen.
Dvs jag vet inte att det finns företag med "Boss" i.
/Pelle
Njae, det vet du ju, du säger ju att "Bosses bilskrot AB" finns.
Det är ju ett exempel, men du får givetvis titta i databasen efter vad du ska leta efter, kombinerat med de kunder du vet ni har.
Eftersom du börjar med dem som finns mest, sjunker listan snabbt i början.
Till slut har du några kvar som endast finns med 1-2-3 gånger, då sorterar du dem manuellt istället.
Jättejobb?
Javisst, men så blir det när datan är kass!
sontaMedlem sedan maj 200125 inlägg Jag vet ju inte vad jag skall leta efter.
Det är ju det jag vill ha hjälp med!
Visst, datan är KASS, men jag kan inte göra någonting åt det.
Min förhoppning när jag ställde frågan här var att någon visste om någon funktion i tex SQL där man kunde lista data som liknade varandra till >80%.
/Pelle
Men, om du tittar i databasen, ser du väl vad där finns?
Sorterar du dessutom den i bokstavsordning har du något att utgå efter.
Jag resonerar såhär:
Igår eftermiddag skulle du titta på SOUNDEX().
Eftersom du idag frågar om andra förslag förutsätter jag att dina tester inte gav det resultat du ville ha, och jag svarade med en annan lösning.
Jag känner inte till MySQL och kan därför inte påstå att du eventuellt gjort fel i din test.
Då du inte har fått andra svar, tolkar jag det som att det inte finns någon annan lösning än gammalt hederligt handarbete!
sontaMedlem sedan maj 200125 inlägg Någon som känner några indier som har lite att göra ;)
Tack så mycket för hjälpen!
/Pelle