KlauzMedlem sedan jan. 2005133 inlägg Efter att ha jobbat med access-databaser många år vill jag nu utveckla mig och jobba med någon annan datbas. (Känns lite pinsamt att jobba med söliga access :r )
Jag har en hemsida som nu använder access-db som jag vill anpassa till en ny databas. Mitt webbhotell stöder MySQL-databaser, är det något att satsa på? Vilka är fördelar / nackdelar mellan databaserna?
Vad finns det annars för databaser att satsa på? Jag söker framförallt högre snabbhet än access-databaserna har.
mvh
Martin
OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg Microsoft SQL Server borde väl vara nästa steg om du nu ändå skall hyra servertjänster (licens för SQLServer är dyra).
oskobMedlem sedan maj 20021 558 inlägg Har nyligen gått över från Access till SQL.
Man kan bli lite irriterad över småsaker som de har ändrat (tex. att access vill lägga in datum i en tabell med #datum# medan SQL tar det som en vanlig sträng.) men annars är det inga problem.
En sak som också kan vara kass är att hos vissa webhotell är det väldigt krongligt att skapa nya tables med deras egna tjänst, men det fins en massa program (även gratis) som gör detta :)
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg Access har sina fördelar, men ska man ha en ren webbapplikation finns det inga gränser på hur många anledningar det finns att välja en "riktig" serverdatabas i stället. MySQL är ett billigt och väl beprövat alternativ, det finns gott om affärskritiska system som använder MySQL utan problem. Skillnaderna mellan Access och MySQL är rätt stora, Access är så grafiskt att man nästan drunknar, och MySQL är mer kommandoradsbaserat. Eller har varit, numera finns det en massa grafiska verktyg. Överhuvudtaget är MySQL rätt poppis, trots att många irriterar sig på att de är notoriskt dåliga på att följa ANSI-standarden för SQL. (Fordom klagades det på bristande stöd för subselects, transaktioner etc. men det är nu åtgärdat.)
Sen vill jag komma med ett eget tips: PostgreSQL! En rätt trevlig databas som kommit lite i skymundan av MySQL. Den är gratis, mycket kompetent, följer standarder rätt bra och har snällare licensregler än MySQL (BSD-licens i stället för GPL). Dock har den inte funkat under Windows under lång tid, men fr.o.m. version 8 funkar den på Windows utan extra tillbehör (som Cygwin).
KlauzMedlem sedan jan. 2005133 inlägg Var kan man lära sig mer om MySQL? Är det bara uppbyggnaden av databasen som skiljer sig från access eller måste man också ändra koden för infogning av data?
OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg mySQL är en relationsdatabas och har väl samma "strukturella" uppbyggnad, i stora drag. Det är som sagt den olika dialekterna av SQL som skiljer sig. Dessa får du helt enkelt läsa om på mySQL's hemsida antar jag.
mySQL är inte "filbaserad" som Access är heller, utan fungerar mer som en riktigt DBMS i den bemärkelsen, alltså som ett system som man installerar, snarare än en fil som man flyttar runt (Access).