Jag har ett problem. Har en gammal databas som kört mot webben och lagrat åäö som diverse andra tecken (felaktig teckentabell alltså)
Nu är det så att databasen har vidarutvecklats och jag kör nu även en applikation mot samma databas. denna applikation använder en annan teckentabell (och så ska det vara) men när de nya tabellerna ska visas så blir det ju givetvis fel (de riktiga visas nu istället som felaktiga tecken)
Hur kan jag översätta dessa? Är det enklast att köra alla strängar genom en funktion och omvandla de på tecken nivå eller finns det någon färdig funktion för detta ändamål?
Övrig info :
Jag kör en Oracle databas på en server och webben körs mot en webserver. Det är alltså en databas på server1 som jag vill översätta till andra tecken på webservern (server2)
Så här är det... webservern har annat teckensnitt så det som lagras i databasen (tecken som | + m.fl) uppfattas av den servern som åäö men inte av den andra... kan man översätta dessa efter man hämtat dem från databasen på något smart sätt?
typ köra en massa replace eller något, är det det smartaste eller?
------------------
-------------------------
Press Alt-F4 for help
-------------------------
260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849