webForumDet fria alternativet

Ordersystem, redigera order

8 svar · 386 visningar · startad av devotion

devotionMedlem sedan jan. 20013 582 inlägg

:)
Jag har ett system där man kan lägga artiklar i en varukorg för att sedan spara det som en order. Varukorgen töms då...

Men som vanligt vill jag ju bygga ut alla funktioner och undrar därför hur man kan öppna upp en order och lägga artiklarna i varukorgen för att sedan spara tillbaka den till order.

Det kanske låter konstigt men jag får inte ihop det....

Artiklarna läggs i tblCart
bestånde av fälten
userId
articleNumber
quantity

när en order "sparas" skapas ett "orderhuvud" i tblOrder
bestående av följande fält:
orderId (räknare, unikt)
ordeName
orderDate
userId

artiklarna läggs i tabellen tgblOrderArticle bestående av:
orderId
articleNumber
quantity

Frågan är egentligen hur jag ska lösa kopieringen till tblCart när jag vill redigera en order eftersom artiklen redan fått ett unikt ordernummer

Hoppas någon förstår och kan hjälpa

mvh

Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg

Ehhh, skall du inte göra sådant innan ordern "gått iväg"?

Du menar som ett "Öppet köp"?

:e

Hej!

En förklaring på mitt system kanske är på sin plats....

Jag jobbar för en elfirma som använder sig av flera leverantörer som har olika prislistor för elartiklar.

Med det systemet jag bygger kan man jämföra de olika artiklarnas priser hos olika leverantörer. (Ett prisjämförelsesystem)

För att kunna få en uppfattning om vad ett antal artiklar kostar tillsammans kan man lägga artiklar i en "kundvagn" och på så sätt få en sammanställning. Denna sammanställning kan gälla ett visst projekt. T ex. Installation av el i garage. I en eventuell offert bygger kostanden på materialet på denna jämförelse.

Jag vill därför kunna spara ner en jämförelse som en "order" för att senare kunna titta på den. Jag kom då på att det skulle vara bra att kunna redigera den också.

Detta handlar inte mycket om asp, så därför har jag använt mig av "varukorg", "order" för att det finns stora likheter med en webshop, även om systemet inte är det.....

Hoppas du förstår!

mvh

:h
God morgon!
Här var det tomt.....

mvh

Ok, men jag tycker att i stället för att spara det i tabellen order så kan du låta bli att radera posterna i varukorgen.
När kunden "lägger till något", kontrollera om det finns en cookie.
Finns det ingen, sätt en ny cookie. Fyll den med t.ex. ett unikt id.
Sedan kan "kunden" lägga till saker till sin "order".
Senare kan han komma tebax och har då fortfarande kvar sina "varor" i kunkorgen. (som kan redigeras/läggas till/tas bort)
Eftersom att du lagrat en cookie på hans dator så kan man referera det unika id:t i cookien till posterna i "kundvagnen"

Hmmm...

Att ha kvar varorna i varukorgen är nog inte så jättebra i mitt fall. Som sagt det är ingen webshop utan ett prisjämförelsesystem. Jag vill därför spara undan olika jämförelser efersom de är kopplade till olika projekt...

Kan man göra det med det som jag gjort som grund??

mvh

PoffeMedlem sedan apr. 20022 743 inlägg

Jag hade gjort som så att jag hade en tabell med ordern, namn osv. och en tabell med varorna som tillhörde ordern.

Varje order får ju ett unikt ID och detta sparar du med artikeln när du lägger till den i ordern så du kan skilja vilka varor som tillhör vilken order.

Så är min lösning!!!
http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&postid=1010596#post1010596

Frågan gäller om hur jag ska gå tillväga när jag vill plocka fram en order (vilket i mitt fall är en jämförelse) för att redigera den. dvs ta bort, lägga till mm.

Hur får jag tillbaka jämförelsen (ordern) till varukorgen eftersom i kundkorgen har ju artiklarna inget orderId

För beskrivning av det system jag bygger se ovan....

Mvh

136 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)