Jag försökte att få ihop en kod som ska visa de senaste inläggen i besökarnas dagböcker med rubriken som fokus.
Men grejen är att när det blir fler än 3 medlemmar som skriver nya inlägg så visar koden samma rubrik för alla ?? Hur är det möjligt, kan någon kika o ge mig lite råd kanske?
<%
Set objConn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
objConn.Open "DBQ=" & Server.Mappath("dagbog.mdb") & ";Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};"
Set objrs = Server.CreateObject("ADODB.RecordSet")
strQ = "Select top 3 * from dagbog,users order by OVERSKRIFT,DATO,USER_ID,USER_NAME desc"
objrs.Open strQ, objConn, 1, 3
Do while not objrs.EOF or objrs.BOF
response.write("<A HREF='dagbog.asp?ejer=" & objRS("user_id") & "'>"& objRS("user_name") & " - " &"</A> " &objrs("OVERSKRIFT") & " den " & objrs ("DATO")&"<br>")
objrs.movenext
loop
objrs.Close
Set objrs = Nothing
objConn.Close
Set objConn = Nothing
%>
Låter mystiskt. Testa med att skriva ut kolumnnamnen i din select istället för att använda asterix. (*).
Använd microsoft-jet providern i stället för den äldre access-drivern.
Hehe ja JOIN att jag inte tänkte på de, så vass e jag inte på asp men man lär sig...nu fattar ja där får man ha tabellnamnen - trög ja e =)
Kan ni hjälpa mig att skriva ut hela koden kanske så ja kan få den rätt i mitt huvud ?
Jag visade ovan hur man skriver en join. Då borde åtminstone du kunna göra något försök? Vi vet inte hur dina tabeller är uppbyggda, så vi kan inte (och vill inte heller ;) ) skriva all kod åt dig. :)
Hehe ja JOIN att jag inte tänkte på de, så vass e jag inte på asp men man lär sig
Hej hehe ok.
Försökt har jag ett par ggr.
En fråga bara, det här : U.fld1, u.fld2, d.fld1 är det fältnamnen då som ska in där tex overskrift, dato osv ?
:)
Det hjälper ju inte dig om du inte har access eller vet hur det fungerar.... iofs.. ;)
Men i access kan man göra frågor i ett "grafiskt" gränssnitt. Dessa går sedan att visa som SQL-frågor. SQL-frågan kan du kopiera och använda i asp-koden....
Hmm..
Kanske fel ställe för utbildning i access, men du ska få lite tips för att komma igång!
-Starta access
-Välj: Verktyg>relationer
-Koppla ihop tabellerna (ex tblCustomer customerId --->> tblOrder.customerId
-Stäng relationer
-Välj frågor>skapa fråga i designläge
-Lägg till de tabellerna du vill använda
-Nu har du ett designläge för att skapa frågor
-Vill du se hur tabellerna relaterar till varandra väljer du: Visa>SQL
-Där finns frågan som SQL-fråga!
-För att gå tillbaka till Designläget välj: Visa>Design
Guiden är skriven från huvudet så jag kan missat något!
Du kan även i designläget göra mer avancerade frågor och provköra!