webForumDet fria alternativet

Option Explicit .. (Diskutera, dela erfarenheter)

ASP

2 svar · 218 visningar · startad av Zaiman

Medlem sedan dec. 20014 239 inlägg
Frågan#1

Hej alla duktiga programmerare..

Som relativ nybörjare och amatör undrar jag lite om denna funktion och era erfarenheter.
Option Explicit:

Ökar den prestandan avsevärt eller bara lite?
När jag inte avänder den ,vilka evetuella fel kommer att uppstå och vilka "smällar, nitar" har ni själva lyckats med.

Vad vinner/förlorar man?

Jag har själv börjat använda mig av den för att som jag förstår ökar den möjligheten till felsökning och minimerar fel.

Dela gärna med er av lite erfarenheter, kan vara kul läsning.

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Jag skulle nog vilja säga att det är en bra idé att vänja sig vid att använda Option Explicit överallt. Det finns väl egentligen tre argument för detta, varav två är primära;

1. Mindre viktigt; det anses som god sed av många att göra det.
  2. Prestanda; hur mycket kan inte jag svara på, men det gör skillnad.
  3. Debugging & förebyggande av fel; en felaktigt refererad variabel kan ställa till stora problem i din kod om du har många variabler/objekt att hålla reda på. Om du placerar ett värde i en variabel och sedan skall använda detta värde i t.ex. en uträkning lite längre ner i koden, och råkar stava fel i variabelnamnet i uträkningen, så är det inte säkert att du märker det. Detta kan ge både felaktig funktionalitet i applikationen, likväl som otroligt frustrerande felsökningsstunder när man inte förstår vad som är fel. Använder du Option Explicit uppstår aldrig detta eftersom du aldrig kan använda en variabel som inte är definerad (Dim'ad).

Det finns liksom ingen anledning att inte använda Option Explicit.

Medlem sedan apr. 20031 660 inlägg

HEJ!

Det viktigaste skälet är att man undviker felstavningar, sedan att man bör göra det.
Prestanda?
Jotack, men det påverkar säkert väldigt lite i väldigt många av de programbitar jag skrivit.
I några av de mest avancerade har det kanske påverkat, men jag har inte jämfört.

Tänk på en sak:
VBScript tolkar endast den kod som körs, dvs du kan använda odimmade variabler i en if-sats som inte körs när du testar.
Sedan uppfylls densamma, och du får fel.
(Detta gäller all programkod, ej endast variabler.)

Har nämligen själv fallit i den fällan i min karriär. :r

248 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
116 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
116 ms — ändringar (db)