webForumDet fria alternativet

hexkoder och asp

7 svar · 350 visningar · startad av MoonCow

MoonCowMedlem sedan juni 2001225 inlägg

Tjena! hehe, här kommer en kluring :)

Så här är det... jag hade tänkt mig att för att få en 3Dkänsla på en ruta (en table) så ska det finnas en ljusare och en mörkare färg utöver den som finns i mitten. Altså så skulle jag vilja att besökaren ska kunna uppge en färg i mitten och så räknas det ut en ljusare och en mörkare hexkod. jaja, tänkte jag, det är nog inte så svårt... hmmm, 16-talsystem, RGB, jag blev helt snurrig och är bara en liten 9:a som inte läst A, B, C, D, E, F- matte och vad allt nu heter ;)

Nån som har nån tanke om detta går? och kanske kan vägleda mig lite ;)

------------------
all your base are belong to us

hmmm... jag tänker...
den måste altså konvertera till r g b (som tal) först, sen lägga till lite, eller ta bort lite... och sen göra om det till HEX.. hehe, tror det är min matematiska begränsning som gör att jag behöver hjälp....

------------------

jorgenMedlem sedan feb. 20012 179 inlägg

Hej!

I Java gör du en photoshop-palett som spottar ut en hexadecimalkod ganska lätt. Kanske går det göra samma i java-script, vad vet jag. :OO

I ASP, vet jag inte riktigt hur du kan gå till väga. Men jag kan tänka mig att användaren får ange en RGB-färg, istället som du konverterar till hexadecimalt. Ett problem blir ju hur mycket användaren kan om färger, det är föga troligt att en normalanvändare vet hur RGB eller hexa-färger är uppbyggda. Därför hade en palett varit det smidigaste.

mvh Jörgen :)

------------------
Varför bråka när man kan kramas?

[Redigerat av jorgen den 27 okt 2001]

tänkte så att de skriver in en färg i HEX som de vill ha i mitten... sen konverterar den det till rgb och gör den lite ljusare...

det var snarare uträkningen som är lite klurig... göra om till 16talsystem... ujj, ujj, ujj ;)

------------------

VideMedlem sedan dec. 19996 094 inlägg

För att konvertera till Hex använder du funktionen, ja just det, Hex(): http://www.devguru.com/Technologies/vbscript/quickref/hex.html

------------------
Doesn't 'expecting the unexpected' make the unexpected expected?
webeye.nu

kallepocketMedlem sedan sep. 200182 inlägg

Hmm... det krångliga är alltså att konvertera till RGB, för sen är det juh lätt att dra av och plussa på lite och sen konvertera tebax (enligt Vides exempel-länk)..

Men för att konvertera till RGB kan du väl "helt enkelt" kolla vad först bokstaven är... är den 0-9 så tar du det gånger 16, är det A-F tar du 10-15 gånger 16...
sen plusar du på andra bokstaven, kollar om den är 0-9 (tar det gånger 1 i såna fall) eller 10-15 för A-F

------------------
Kallepocket

@ndersMedlem sedan juni 200026 914 inlägg

Vet inte om jag förstår frågeställningen riktigt, men det är inget problem att konvertera hex-tal till decimalt.

lngMittTal = CLng("&h" & ditthextal)

Borde väl fungera?

Mvh,

------------------
All your base are belong to me.

[Redigerat av @nders den 28 okt 2001]

ja, exakt som kallepocket säger. Får ta och klura lite på kod för att sen lyckas med det :)

------------------

Genererad på 373 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb