PallemanMedlem sedan dec. 2000557 inlägg Hejsan.
Sitter och pysslar med en liten "UsersOnline"-grejj :) och undrar om det är tekniskt genomförbart att använda följande kod för att läsa av hur många besökare som är på just den sidan som koden finns placerad på?
<%
'---# ONLINERS #----------------------------------------------------------------##
'## Dim
Dim mObjName, CountMyOnliners_Palleman, strOnliners
'## Töm alla Session
For Each mObjName in Session.Contents
Session(mObjName) = Empty
Next
Session.Abandon
'## Skapa ny Session
Session("CountMyOnliners_Palleman") = "just_a_value"
'## Hur många är dem?
For Each CountMyOnliners_Palleman in Session.Contents
strOnliners = strOnliners + 1
Next
'## Skriv ut dem
Response.Write "<b>Users online: "& strOnliners &"</b>"
'---------------------------------------------------------------------------------##
%>
------------------
//Palle
www.palleman.nu
emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg Nej. För det första så är en Session unik för EN användare, och för det andrat så kommer variabeln strOnliners ( borde vara t.ex. intOnliners ;) ) alltid att bli 1, eftersom du tömmer sessionen och lägger in 1 värde.
Du måste använda något globalt åtkomligt, såsom Application-objektet eller en databas, för att lyckas med detta.
PallemanMedlem sedan dec. 2000557 inlägg Hmm, ok. Förstog nästan det.. ;)
Du har inget tips?
Jag är i behov av en funktion som kollar antalen besökare på 1 av mina sidor, kontrollera antalet på webbplatsen är ju inga problem, men att specificera sig till just 1 sida vet jag faktiskt inte hur man gör. :OO
------------------
//Palle
www.palleman.nu
emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg Okej, bara på en sida...
För det första måste man hitta på någon slags egen definition av vad som menas med att "besöka sidan". Slutar man att besöka sidan så fort man tittar på en annan sida på sajten, och vad gör man då om användaren hoppar direkt till en sida utanför sajten?
Ska funktionen vara hyfsat tajt så måste du lagra användarens SessionsID i någon form av databas, tillsammans med tiden för "sidbesöket". Sedan får du på alla andra sidor ta bort denna rad ur databasen, samt alla rader som är äldre än X minuter.
Behöver du verkligen funktionen? Tillför den användaren något?
PallemanMedlem sedan dec. 2000557 inlägg Ok, låter rimligt. :)
Jo, jag hade tänkt använda den till mitt forum.
Har fått det önskemålet ett flertal gånger att besökarna gärna vill se om det någon mer i forumet samtidigt som dem, vilket kan vara användbart...
http://www.palleman.nu/ovrigt/webforum.asp
------------------
//Palle
www.palleman.nu