Jag lopar ut ett antal checkboxar enligt följande:
<% 'Hämtar alla grupper från databasen
sql_group = "SELECT * FROM T_group"
set rsGroup = connect.execute(sql_group)
while not rsGroup.eof %>
<input type="checkbox" value="<%=rsGroup("id")%>" name="req_group_string" <% if inStr(sGroupString, rsGroup("id")) then %> checked <% end if %>> <%=rsGroup("group_name")%> <br>
<% rsGroup.movenext
wend %>
För att kontrollera vilka checkboxar som var valda innan sidan laddades om så körde jag <% if inStr(sGroupString, rsGroup("id")) then %> checked <% end if %>. Det fungerade bra ända till jag kom så långt så att det finns fler än 10 grupper.
Jag kan inte komma på något smidigt sätt att fylla i dessa checkboxar. Please hilfe !
<input type="checkbox" value="<%=rsGroup("id")%>" name="req_group_string" <% if inStr(sGroupString, rsGroup("id")) then %> checked <% end if %>> <%=rsGroup("group_name")%> <br>
Är en del av ett formulär som postar resultatet till samma sida. Läser sedan formuläret med nedan:
sGroupString = request.form("req_group_string")
Det passar mig riktigt bra att ha resultatet kommaseparerat då det blev mycket enklare att skriva en lite mer dynamisk sql fråga baserat på resultatet. Tack sql guden Lars ännu en gång. Mitt liv blev så mycket enklare pga detta :) :)
sGroupstring kan ju se ut lite hur som helst. Men om du lägger till mellanslaget före och kommatecknet efter så kommer det ju fungera oberoende av om du har en eller 49 prylar i strängen.