webForumDet fria alternativet

Helt knasigt!

ASP

6 svar · 245 visningar · startad av webbSAJTEN

Medlem sedan jan. 2002992 inlägg
Frågan#1
<form name="form1" method="post" action="start.asp?Sida=behorighet&do=spara&ID=<%=request.QueryString("ID")%>&Fnamn=<%=request.QueryString("Fnamn")%>&Enamn=<%=request.QueryString("Enamn")%>">

<input type="checkbox" name="Nyhet" <%if nyhet("Nyhet") = "Nej" then%>value="Ja"<%else%>value="Nej" checked<%end if %

<input type="checkbox" name="Dokument" <%if Dokument("Dokument") = "Nej" then%>value="Ja"<%else%>value="Nej" checked<%end if %>

<input type="checkbox" name="Forum" <%if Forum("Forum") = "Nej" then%>value="Ja"<%else%>value="Nej" checked<%end if %>

<input type="checkbox" name="Anv" <%if Anv("Anv") = "Nej" then%>value="Ja"<%else%>value="Nej" checked<%end if %>
>
if request.QueryString("do") = "spara" then

Nyhet = request.Form("Nyhet")
Dokument = request.Form("Dokument")
Forum = request.Form("Forum")
Anv = request.Form("Anv")
ID = request.QueryString("ID")

sql = "Update behorighet Set Nyhet = '" & Nyhet & "', Dokument = '" & Dokument & "', Forum =  '" & Forum & "', Anv =  '" & Anv & "' WHERE intID=" & request.QueryString("ID")
	     response.Write(sq)
		 Connect.Execute(sql),,128
		 response.Redirect "start.asp?sida=behorighet&ID="& ID & "&Fnamn="& request.QueryString("Fnamn")& "&Enamn="& request.QueryString("Enamn") & ""

end if

Sådär ser allt ut!
grejjen är den att det inte alls fungerar när man skall uppdatera. ibland uppdaterar den som den ska, ibland lägger den till "on" istället för Ja eller Nej och ibland blir det tomt..

Ser ni något fel?

Medlem sedan jan. 20013 582 inlägg

Vet inte om det är det som är felet men det saknas: & " efter Where-satsen. Kanske bara är missat vid kopieringen

Sen står det:

response.Write(sq)

Skall väl stå: response.Write(sql)

Spelar iofs ingen roll för funktionen....

Hur ser sql-satsen ut när du skriver ut den?

mvh

Har gjort det medvetet.. Det är ju inget efteråt så det behövs inte. Blir fel när jag sätter ut de..

Medlem sedan dec. 20003 887 inlägg

En checkbox har inget value om den inte är markerad, så du kan alltid låta din checkbox ha value="Ja".

<input type="checkbox" name="nyhet" value="ja" <%if Request.Form("nyhet") = "Ja" then%>checked<%end if%>>

Jag skulle nog använda mig av true istället för Ja.

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Hm. Du borde korrläsa din HTML, för endast det sista checkbox-elementet är korrekt. Du saknar > för att avsluta taggen.

När checkboxar inte är markerade, skickas inget värde, så du måste kontrollera det innan du stoppar in det i SQL-frågan.

Dessutom: snälla, tänk på att skriva vettiga rubriker!!!

Medlem sedan jan. 20013 582 inlägg

Men, det kanske finns någon som söker på: knasigt..... ;)

mvh

devotion skrev:

Men, det kanske finns någon som söker på: knasigt..... ;)

mvh

Exakt :P

Men jag fixade de.. tack så mycket =)

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)