Nu har jag kört fast REJÄLT. Suttit å grejat i 2-3 timmar, men vad jag än gör, så fastnar scriptet på RecSet.Open
<!--#include virtual="/adovbs.inc" -->
<%
Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Conn.open "PROVIDER=MICROSOFT.JET.OLEDB.4.0;DATA SOURCE=x:\databas.mdb;"
dim RecSetString
RecSetString = "SELECT TOP 5 FROM tankar"
Set RecSet = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
RecSet.Open RecSetString, Connect, adOpenStatic, adLockOptimistic
%>
ADODB.Recordset error '800a0bb9'
Arguments are of the wrong type, are out of acceptable range, or are in conflict with one another.
/default.asp, line 10
Det verkar inte spela nån roll vad jag skriver i RecSetString. Kan till exempel ändra tabellnamnet till nåt obefintligt, men får samma felmeddelande... Nån som ser nåt som ser fel ut?
Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg SELECT TOP 5 * FROM tankar
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Du har angett fel namn på ditt connectionobjekt.
Nån som känner för att rätta å slänga ut koden här? Jag har ändrat så mycket att jag knappt hänger med vad jag gjort... :OO
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Om du kombinerar ändringen i SQL-frågan enligt Jespers inlägg, med fixen enligt mitt tidigare inlägg så är du på god väg.
Det här fixar du!
Du har angett fel namn på ditt connectionobjekt.
Känner mig som en idiot, men vart ska jag ändra? Vart jag än är å petar, så får jag samma felmeddelande.....
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Finn ett fel:
<!--#include virtual="/adovbs.inc" -->
<%
Set [b]Conn[/b] = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
dim RecSetString
RecSetString = "SELECT TOP 5 FROM tankar"
RecSet.Open RecSetString, [b]Connect[/b], adOpenStatic, adLockOptimistic
%>
Aaah, så det är den som ska stå där... Haha, vilken jäkla sopa jag är när det kommer till RecordSet! Är typ andra gången jag använder mig av det. :e
Har nog försökt ändra precis allt förutom det namnet.
Tack för att du har tålamod med en trögfattad. :bire
By the way, du har ingen länk till nån bra sida som förklarar allt kring recset? :)
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Sedan kan man väl säga att det är rätt onödigt att inkludera adovbs.inc, som är en relativt stor fil med en herrans massa konstanter.
Jättefin länk: http://www.devguru.com/technologies/ado/quickref/recordset_open.html
På sidan jag länkar till kan du se vilka konstanter som har vilka värden. Du kan ange dessa konstanters värden direkt, istället för att inkludera en stor fil.
<%
dim RecSetString
RecSetString = "SELECT TOP 5 * FROM tankar"
RecSet.Open RecSetString, Conn, 3, 3
%>
Om man bara ska visa data ur ett recordset, utan konstigheter, kan man förkorta koden ytterligare:
<%
dim RecSetString
RecSetString = "SELECT TOP 5 * FROM tankar"
Set RecSet = Conn.Execute (RecSetString)
%>
Edit:
Donatello skrev:
By the way, du har ingen länk till nån bra sida som förklarar allt kring recset? :)
Jag såg faktiskt inte den frågan innan jag skrev mitt inlägg, den dök liksom upp under tiden. Devguru är i mitt tycke en mycket fin webbplats, och man kommer långt bara med den. :)
Mvh
devotionMedlem sedan jan. 20013 582 inlägg Toppen! Du är guld värd! :birp
devotionMedlem sedan jan. 20013 582 inlägg :(
@nders han före... :)
Devguru.com är en bra sida i a f
mvh